

Son Anayasa Değişiklikleri Işığında Finlandiya Hükümet Sistemi
40
atamak, parlamentoyu feshetmek, suçluları affetmek gibi yetkilerin
yanında yasama, yürütme ve yargıya ilişkin daha birçok yetki ta-
nımaktaydı.
15
Dolayısıyla Anayasa’nın öngördüğü hükümet sistemi
daha ilk bakışta, devlet başkanının sembolik yetkilere sahip olmasını
öngören tipik parlamenter sistemden farklılaşmaktaydı. Arter’e göre
1919 Anayasası’nın 2. maddesinde yasama yetkisinin parlamento ta-
rafından devlet başkanı ile beraber kullanılacak olmasının öngörül-
mesi ve devlet başkanının üstün yürütme yetkisine sahip olması kar-
şısında 33. madde ile Finlandiya’nın dış güçlerle ilişkilerinin devlet
başkanı tarafından belirleneceğinin öngörülmesi başkanın yasama,
yürütme ve John Locke’un deyimiyle federatif yetkilere sahip oldu-
ğunu göstermekte ve Anayasa söz konusu “ikili yürütme ve kuvvet-
ler ayrılığı ilkesinin değiştirilmiş versiyonu ile emsalsiz bir formü-
lasyon” yaratmaktaydı.
16
Ancak eski Anayasanın yürürlükte olduğu
ilk dönemlerde bir anayasa değişikliği olmamasına rağmen sistemin
işleyişi dönemlere göre oldukça farklılıklar göstermiştir. Bu bağlamda
Anayasa’da yer alan yetkileri aktif bir şekilde kullanıp kullanmamak
devlet başkanına bağlı olmuştur.
17
Nitekim aşağıda ayrıntılı olarak
açıklanacağı üzere her ne kadar 1930’ların geç dönemlerinde devlet
başkanının rolü oldukça zayıflamış ve Finlandiya Batı Avrupa’nın
parlamenter sistemi benimsemiş devletlerinden ayırt edilemez hale
gelmiş olsa da İkinci Dünya Savaşı’ndan sonra 1919 Anayasasının 33.
maddesi farklı şekilde yorumlanarak dış ilişkilerin devlet başkanının
kişisel yetkisi olarak algılanmaya başlanmasıyla birlikte sistem tam
aksi yönde gelişmeye başlamıştır.
18
Sonuç olarak uygulamada parla-
mento ülkenin üstün organı olmamış, devlet başkanına yasama süre-
cine müdahale dahil bağımsız olarak karar verme yetkileri verilmiş-
tir.
19
Soğuk Savaş’ın sona ermesiyle birlikte ise süreç tersine işlemiş,
1980’lerin sonu ve 1990’ların başında sistemin parlamenter yönde ge-
lişimi adına bazı anayasal reformlar yapılmıştır.
20
Görüldüğü üzere
15
Paloheimo, “The Rising Power of the Prime Minister in Finland”, s. 222.
16
Arter, “Finland”, s. 53-54.
17
Paloheimo, “The Rising Power of the Prime Minister in Finland”, s. 222.
18
Jaakko Nousiainen, “From Semi-presidentialism to Parliamentary Government:
Political and Constitutional Developments in Finland”, Scandinavian Political
Studies, Volume 24, No 2, 2001, s. 100.
19
Arter, “Finland”, s. 52-53.
20
Paloheimo, “The Rising Power of the Prime Minister in Finland”, s. 224; Örneğin,