Background Image
Previous Page  500 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 500 / 617 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (119)

A. Eda MANAV

499

ğı zaman ise iş mahkemelerinde bilirkişiye çok istisnai durumlarda

başvurulduğunu görmekteyiz. Sosyal mahkemeler ve iş mahkemele-

rinde hasta hakları, doktor sorumluluğu, tıbbi hatalar gibi konulara

ilişkin uyuşmazlıklarda, mahkemeler uyuşmazlığın çözümü için bi-

lirkişiye başvurmaktadır. Alman hukukunda bilirkişi, dava konusu

uyuşmazlığa karar vermek konusunda hâkimin yardımcısı olarak ni-

telendirilmiş ve uygulamada hâkimin sahip olmadığı özel ve teknik

konularda bilirkişiye başvurulması kabul edilmiştir.

Türk iş yargısı pek çok dava tipini içermektedir. Bu davaların çö-

zümünde de hesaplamalar ve kusur tespiti önem taşımakta ve bilirki-

şilere başvurulmakta, hatta Yargıtay’ın vermiş olduğu kararlar çerçe-

vesinde hâkimler bilirkişiye başvurmaya zorlanmaktadır. Yargıtay’ın

hukukî sorunlarda bilirkişiye gidilmesini bozma sebebi yapması, hu-

kukçu bilirkişiye gitme zorunluluğunu öngören kararlarından vaz-

geçmesi, hâkim sayısının artırılması ve hâkimlerin iş yoğunluğunun

bu şekilde azaltılması hukukî konularda bilirkişiye başvurulmasını

önleyici öneriler olarak söylenebilir.

Adalet Bakanlığı’nca hazırlanan ve 17 Mart 2015 tarihinde kamu-

oyuyla paylaşılan Yargı Reformu Stratejisinin amaçlarından biri, uz-

manlaşmış hâkim ve mahkemeler aracılığıyla yargısal süreçlerde et-

kinlik ve verimliliğin sağlanmasıdır. 6460 ve 6572 Sayılı Kanunlarla

yapılan değişiklikle “ihtisaslaşmanın sağlanması amacıyla gelen işle-

rin yoğunluğu ve niteliği dikkate alınarak” mahkemeler arasındaki

iş bölümünün veya daireler arasındaki iş dağılımının Hâkimler ve

Savcılar Yüksek Kurulu tarafından belirlenebileceği düzenlemesi ge-

tirilmiştir. Yargı Reformu Stratejisi çerçevesinde, ihtisas mahkemele-

rinin etkinleştirilmesi ve yaygınlaştırılması ile uzman mahkemelerce

verilecek kararların adalete olan güveni yükselteceği, hukukî başvuru

yollarının kullanılmasının azalması sonucu yargılama süresinin kı-

salacağı ve böylelikle yargının etkinliğinin ve verimliliğinin daha da

artacağı düşünülmektedir.

100

Bilirkişi raporu denetime elverişli, açıklayıcı ve somut verilere

dayalı olmalı, bilirkişi raporunda hesap hatası olmamalıdır. Türk yar-

gı uygulamasında maalesef çelişkili raporlara sıklıkla rastlanmakta

ve bu durum da yargılamaları uzatmaktadır. Hâkimin önüne gelen

100

http://www.sgb.adalet.gov.tr/yargi-reformu-guncelleniyor.html.