

TBB Dergisi 2015 (119)
A. Eda MANAV
499
ğı zaman ise iş mahkemelerinde bilirkişiye çok istisnai durumlarda
başvurulduğunu görmekteyiz. Sosyal mahkemeler ve iş mahkemele-
rinde hasta hakları, doktor sorumluluğu, tıbbi hatalar gibi konulara
ilişkin uyuşmazlıklarda, mahkemeler uyuşmazlığın çözümü için bi-
lirkişiye başvurmaktadır. Alman hukukunda bilirkişi, dava konusu
uyuşmazlığa karar vermek konusunda hâkimin yardımcısı olarak ni-
telendirilmiş ve uygulamada hâkimin sahip olmadığı özel ve teknik
konularda bilirkişiye başvurulması kabul edilmiştir.
Türk iş yargısı pek çok dava tipini içermektedir. Bu davaların çö-
zümünde de hesaplamalar ve kusur tespiti önem taşımakta ve bilirki-
şilere başvurulmakta, hatta Yargıtay’ın vermiş olduğu kararlar çerçe-
vesinde hâkimler bilirkişiye başvurmaya zorlanmaktadır. Yargıtay’ın
hukukî sorunlarda bilirkişiye gidilmesini bozma sebebi yapması, hu-
kukçu bilirkişiye gitme zorunluluğunu öngören kararlarından vaz-
geçmesi, hâkim sayısının artırılması ve hâkimlerin iş yoğunluğunun
bu şekilde azaltılması hukukî konularda bilirkişiye başvurulmasını
önleyici öneriler olarak söylenebilir.
Adalet Bakanlığı’nca hazırlanan ve 17 Mart 2015 tarihinde kamu-
oyuyla paylaşılan Yargı Reformu Stratejisinin amaçlarından biri, uz-
manlaşmış hâkim ve mahkemeler aracılığıyla yargısal süreçlerde et-
kinlik ve verimliliğin sağlanmasıdır. 6460 ve 6572 Sayılı Kanunlarla
yapılan değişiklikle “ihtisaslaşmanın sağlanması amacıyla gelen işle-
rin yoğunluğu ve niteliği dikkate alınarak” mahkemeler arasındaki
iş bölümünün veya daireler arasındaki iş dağılımının Hâkimler ve
Savcılar Yüksek Kurulu tarafından belirlenebileceği düzenlemesi ge-
tirilmiştir. Yargı Reformu Stratejisi çerçevesinde, ihtisas mahkemele-
rinin etkinleştirilmesi ve yaygınlaştırılması ile uzman mahkemelerce
verilecek kararların adalete olan güveni yükselteceği, hukukî başvuru
yollarının kullanılmasının azalması sonucu yargılama süresinin kı-
salacağı ve böylelikle yargının etkinliğinin ve verimliliğinin daha da
artacağı düşünülmektedir.
100
Bilirkişi raporu denetime elverişli, açıklayıcı ve somut verilere
dayalı olmalı, bilirkişi raporunda hesap hatası olmamalıdır. Türk yar-
gı uygulamasında maalesef çelişkili raporlara sıklıkla rastlanmakta
ve bu durum da yargılamaları uzatmaktadır. Hâkimin önüne gelen
100
http://www.sgb.adalet.gov.tr/yargi-reformu-guncelleniyor.html.