

Doğu Akdeniz’de Hidrokarbon Kaynakları ve Uluslararası Hukuka Göre Bölgedeki Kıta Sahanlığı ...
540
E. Türkiye’nin Doğu Akdeniz’de Kıta Sahanlığı ve Münhasır
Ekonomik Bölgesinin Sınırlandırılması
1. Genel Olarak
Doğu Akdeniz’de sahildar devletler arasında yapılacak kıta sa-
hanlığı ve münhasır ekonomik bölge sınırlandırması, karşılıklı sahil-
ler arasındaki mesafenin darlığı
175
nedeniyle tek bir deniz sınırı ile ya-
pılabilecektir. Bu kapsamda, en başta Prof. Dr. Sertaç H. Başeren olmak
üzere çeşitli uzmanların bölgeye ilişkin sınırlandırma haritaları mev-
cut olmakla birlikte, bu çalışmada sınırlandırma haritası belirlemek
yerine, sınırlandırmanın hangi ilkeler çerçevesinde yapılması gerekti-
ği üzerinde durulacaktır.
Burada öne çıkan iki önemli konu vardır. Bunlardan ilki, Türkiye
ile sınırları karşı karşıya olan ve sınırlandırma yapılacak kıyıdaş ül-
kelerin belirlenmesidir. İkincisi, sınırlandırmada uygulanacak hukuk
kuralları ve bu çerçevede uygulanacak metottur.
Sahildar devletler arasında deniz alanlarının sınırlandırması, ya
kıyıları bitişik devletler arasında ya da kıyıları karşı karşıya bulunan
devletler arasında yapılmaktadır. Türkiye açısından Doğu Akdeniz’e
bakıldığında, her iki durumun da sözkonusu olduğu görülmektedir.
Bu kapsamda Türkiye’nin, Suriye ile sınırlandırmaya konu olabilecek
hem bitişik hem de karşı karşıya olan kıyıları; diğer devletlerle ise sa-
dece karşı karşıya kıyıları mevcuttur. Burada önem arz eden husus,
Türkiye’nin, kıyıları karşı karşıya bulunup da sınırlandırma yapacağı
devletleri nasıl belirleyeceğidir. Yukarıda da belirtildiği gibi, Türkiye
muhtemel münhasır ekonomik bölge sınırlarını düşey hatlarla kısıt-
lı sayıda ilgili kıyı ile kıyıdaş devlet seçilmesi anlamında minimalist
bir yaklaşımla belirlemiştir. Öncelikle bu anlayıştan vaz geçilip, düşey
hatlar yerine, maksimalist bir yaklaşımla diagonal hatlarla sınırlan-
dırmaya konu kıyı ve kıyıdaş devletlerin belirlenmesi yoluna gidilme-
lidir. Çünkü sınırlandırmaya konu ya da diğer tarafın kıyılarına bakan
kıyıların mutlaka bölgeyi ya da diğer kıyıları dik görmesi gerekme-
mekte, çapraz bir şekilde görmesi de yeterli olmaktadır
176
. Bu çerçeve-
175
Kuzey – güney kıyıları arasındaki mesafe, en uzun olduğu noktada yaklaşık 324
mildir.
176
Yücel Acer, “Doğu Akdeniz’de Deniz Alanlarını Sınırlandırılması ve Türkiye”,