

Doğu Akdeniz’de Hidrokarbon Kaynakları ve Uluslararası Hukuka Göre Bölgedeki Kıta Sahanlığı ...
538
ler canlı türler olabileceği gibi madenler ve diğer mineral kaynaklar
olabilmektedir. Örneğin, Grönland - Jan Mayen Davası’nda, balıkçılık
bölgesinin sınırlandırılmasında mahkeme ‘ortay hattı’ ekonomik fak-
törü dikkate alarak düzeltmiştir.
161
Bölgedeki mevcut doğal kaynakları
bariz bir biçimde orantısız paylaştıran bir sınırlandırma çizgisi hakka-
niyete uygun bir sınır olarak kabul edilemeyecektir.
162
Devlet uygulamalarında ekonomik faktör doğrudan sınırın yeri-
ni etkilemese de bazı anlaşmalarda etkin olduğu görülmektedir. 1969
tarihli Katar-BAE Anlaşması
163
ile belirlenen sınır çizgisi
al-Bunduq
petrol alanını ile çakışacak şekilde çizilmiştir. 1958 tarihli Bahreyn -
Suudi Arabistan Anlaşması
164
ile belirlenen sınır çizgisi petrol alanı
ile çakışacak şekilde çizilmiştir. 1988 tarihli İsveç - SSCB Anlaşması
165
balıkçılık alanı konusuna tipik bir örnek teşkil etmektedir. 1978 tarihli
Hollanda - Venezüella Anlaşması
166
ile sınır Hollanda’nın potansiyel
hidrokarbon rezervi olan
Aruba
üzerindeki egemenliğini koruyacak
şekilde çizilmiştir. 1989 tarihli Trinidat Tobako - Venezuella Anlaşma-
sı
167
ile
Kolumbus Kanalı
üzerindeki eşit uzaklık çizgisi mevcut petrol
yatağının bütünlüğünü koruyacak şekilde modifiye edilmiştir.
Yukarıdaki örneklerin dışında, devlet uygulamaları bu alanda
iki esnek çözüm getirmiştir. İlk çözüm, sınır aşan petrol dâhil doğal
kaynak yatakları ile ilgili ‘
ortak rezerv anlaşması (common deposit
clause)’
168
oluşturulmasıdır. Bu 1999 tarihli Eritre -Yemen Tahkimin-
161
I.C.J. Reports 1993, op. cit., s. 72, par. 76. Bununla birlikte, Mahkeme sosyo-ekono-
mik faktörleri dikkate almamıştır. I.C.J. Reports 1993, op. cit., s. 74, par. 80.
162
Kanada-Fransa Davası, Canada/France Arbitration, op. cit., s. 1173, par. 84; Jan
Mayen Davası, I.C.J. Reports 1993, par. 73 - 74; Eritre-Yemen Davası, The Eritrea/
Yemen arbitration (second phase), op. cit., par. 62- 63 ve 74.
163
“Report Number No. 7-9”, International Maritime Boundaries, Vol. II, op. cit., s.
1541.
164
“Report Number No. 7-3”, International Maritime Boundaries, Vol. II, op. cit., s.
1489.
165
Bu anlaşmada balıkçılık temel bir sorundu. “Report Number No. 10-9”, Internati-
onal Maritime Boundaries, Vol. II, op. cit., s. 2957.
166
“Report Number No. 2-12”, International Maritime Boundaries, Vol. I, op. cit., s.
615.
167
“Report Number No. 2-13(2)”, International Maritime Boundaries, Vol. I, op. cit.,
s. 655.
168
Bir petrol rezervi işleten sahil devleti, benzer bir rezervi işleten diğer sahil dev-
letinin rezervinin sınırı geçerek kendi tarafına akmasına neden olabilecektir. Bu
durumu önlemek için, bir çok deniz sınırı oluşturan sözleşmelerde sınır aşan re-