

TBB Dergisi 2015 (119)
Sami DOĞRU
537
muş ve daire (çember) içine alma çözümüne neden olmuştur.
155
Yine
politik faktörlerin
156
dikkate alındığı, 1982 tarihli Avusturya-Fransa
Anlaşması
157
ve 1980 tarihli İzlanda - Norveç Anlaşması
158
gibi, bazı
anlaşmalar vardır.
Özetle, yargı kararlarında, politik faktörler dikkate alınmakta ve
devlet uygulamalarında politik değerlendirmeler sınırlandırma yapıl-
ması konusunu ve bu yöndeki görüşmeleri etkilemektedir.
159
Bu çerçevede, Doğu Akdeniz’deki durum değerlendirildiğinde,
Kıbrıs’ın siyasi statüsü ve buna bağlı olarak KKTC’nin durumu poli-
tik faktör olarak ‘ilgili durum’ oluşturmaktadır. Kıbrıs’ın egemenliği-
ni GKRY’nin tek başına temsil etmesi esasına dayalı bir sınırlandırma
hakkaniyete uygun olmayacaktır.
(3) Ekonomik Faktörler
Kıta sahanlığı ve münhasır ekonomik bölge kavramlarının asıl
varlık sebebinin bu doğal kaynaklar üzerinde kıyı devletine mün-
hasır haklar sağlamak olduğu hatırlanırsa, ilgili durumlardan biri
de ‘ekonomik faktörler’, bu bağlamda ‘doğal kaynaklar’dır. Münhasır
ekonomik bölge sınırlandırması söz konusu olduğu zaman akıntılar
ve rüzgâr enerjisi gibi doğal unsurlar da bu faktörler arasında yer al-
maktadır. Doğal kaynakların ekonomik değeri tarafların gözünde çok
önemlidir
160
ve bu ikili anlaşmalara yansımaktadır. Diğer taraftan,
varlığı bilinen doğal kaynakların sınırlandırmada dikkate alınacağı
yargı kararlarında da kesin bir biçimde kabul edilmiştir. Bu faktör-
155
Anglo-French Case, op., cit., par. 198.
156
Bir devletin egemenlik ve ulusal çıkarları ile ilgili alanları genişletmeye yönelik
deniz alanlarını sınırlandırma anlaşması yapma arzusu çoğu zaman uyuşmazlı-
ğa yol açar. Bu nedenle, taraflar bakımından uyuşmazlıktan kaçınmak anlaşmaya
varmak için birincil amaç ise, uyuşmazlık ortaya çıkaracak bir sınır çizgisi öner-
mezler. Oxman, op., cit., s. 13-14.
157
Anlaşma’da, Fransa, Avustralya’nın eşit uzaklık çizgisini belirlemek maksadıyla
125 mil açıktaki Middleton Resifini referans nokta olarak kullanmasına izin ver-
miştir. “Report Number No. 5-1”, International Maritime Boundaries, Vol. I, op.
cit., s. 904.
158
Anlaşma’da Norveç, capelin balıkları üzerinde doğabilecek bir uyuşmazlıktan ka-
çınmak maksadıyla İzlanda için 200 millik bir alanı kabul etmiştir. “Report Num-
ber No. 9-4”, International Maritime Boundaries, Vol. II, op. cit., s. 1755.
159
Evans, op. cit., s. 160.
160
Ibid., s. 198-199.