

Doğu Akdeniz’de Hidrokarbon Kaynakları ve Uluslararası Hukuka Göre Bölgedeki Kıta Sahanlığı ...
536
bir yere sahip olan
Gotland Adası
sınırın yerinin belirlenmesinde etkili
olmuştur. 1980 tarihli Norveç - İzlanda Anlaşması’nda,
148
Norveç, gü-
venlik mülahazaları nedeniyle İzlanda’nın 200 millik münhasır eko-
nomik bölgesini kabul etmiştir.
Özet olarak, bu yargı kararları ve devlet uygulamalarına göre,
güvenlik
faktörü, geçici sınırlandırma çizgisinin, iki devlet arasındaki
mesafe de dikkate alınarak, hakkaniyete uygun bir şekilde değiştiril-
mesine neden olmaktadır.
149
Bu çerçevede, Doğu Akdeniz’de diğer sa-
hildar ülkelerle yapılacak sınırlandırmada, hem Türkiye’nin hem de
KKTC’nin güvenlik mülahazaları belirlenecek sınır çizgisinin yerini
etkileyecektir. Bu bakımdan, ‘güvenlik’ Doğu Akdeniz’de ‘ilgili du-
rum’ oluşturmaktadır.
(2) Politik Faktörler
Sınırlandırmanın bir yönü daima politiktir
150
ama deniz sınırları-
nın yerinin belirlenmesinde politik faktörün etkisini ayırt etmek zor
bir iştir. Birleşmiş Milletler Şartının
151
temel ilkelerinden olan ‘devlet-
lerin egemen eşitliği’ ilkesi gereği, her devletin deniz yetki alanı konu-
sundaki hakkı eşittir. Aynı durumda olan hiçbir devletin diğerinden
daha büyük deniz yetki alanına sahip olma hakkı yoktur.
152
Bununla
birlikte, UAD’nin Malta-Libya Kararı’nda
153
belirtildiği gibi, “‘eşit hak
sahipliği’,
ipso jure
ve
ab initio,
sahil devletlerine ‘eşit deniz alanı’ ver-
mesi anlamına gelmez.” Bu nedenle, sınırlandırmaya politik faktörün
etkisi beklendiği kadar değildir. Yargı kararlarında, özellikle adaların
statüsü konusunda politik faktör dikkate alınmaktadır. Örneğin, İn-
giltere - Fransa Davası’nda, Kanal Adaları’nın politik statüsü
154
coğrafi
konumuyla da birleşerek sınırlandırmayı etkileyen ‘ilgili durum’ ol-
148
“Report Number No. 9-4”, International Maritime Boundaries, Vol. II, op. cit., s.
1755.
149
Faraj Abdullah Ahnish, The International Law of Maritime Boundaries and the
Practice of States in the Mediterranean Sea, Clarendon Press, Oxford, 1993, s. 100.
150
Oxman, op. cit., s. 3.
151
Birleşmiş Milletler Andlaşması Md. 2/1.
152
Anderson, Modern Law of the Sea, Selected Essays, op. cit., s.392.
153
I.C.J. Reports 1985, op., cit., par. 54.
154
Mahkeme Kanal Adaları’nı, yarı-bağımsız ve Fransa’nın karşısında kendi kıta sa-
hanlığı hakkı olan bir ada olarak değil de sedece Birleşik Krallığa bağlı bir ada
olarak değerlendirmiştir. Anglo - French Case, op., cit., par. 190.