Background Image
Previous Page  537 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 537 / 617 Next Page
Page Background

Doğu Akdeniz’de Hidrokarbon Kaynakları ve Uluslararası Hukuka Göre Bölgedeki Kıta Sahanlığı ...

536

bir yere sahip olan

Gotland Adası

sınırın yerinin belirlenmesinde etkili

olmuştur. 1980 tarihli Norveç - İzlanda Anlaşması’nda,

148

Norveç, gü-

venlik mülahazaları nedeniyle İzlanda’nın 200 millik münhasır eko-

nomik bölgesini kabul etmiştir.

Özet olarak, bu yargı kararları ve devlet uygulamalarına göre,

güvenlik

faktörü, geçici sınırlandırma çizgisinin, iki devlet arasındaki

mesafe de dikkate alınarak, hakkaniyete uygun bir şekilde değiştiril-

mesine neden olmaktadır.

149

Bu çerçevede, Doğu Akdeniz’de diğer sa-

hildar ülkelerle yapılacak sınırlandırmada, hem Türkiye’nin hem de

KKTC’nin güvenlik mülahazaları belirlenecek sınır çizgisinin yerini

etkileyecektir. Bu bakımdan, ‘güvenlik’ Doğu Akdeniz’de ‘ilgili du-

rum’ oluşturmaktadır.

(2) Politik Faktörler

Sınırlandırmanın bir yönü daima politiktir

150

ama deniz sınırları-

nın yerinin belirlenmesinde politik faktörün etkisini ayırt etmek zor

bir iştir. Birleşmiş Milletler Şartının

151

temel ilkelerinden olan ‘devlet-

lerin egemen eşitliği’ ilkesi gereği, her devletin deniz yetki alanı konu-

sundaki hakkı eşittir. Aynı durumda olan hiçbir devletin diğerinden

daha büyük deniz yetki alanına sahip olma hakkı yoktur.

152

Bununla

birlikte, UAD’nin Malta-Libya Kararı’nda

153

belirtildiği gibi, “‘eşit hak

sahipliği’,

ipso jure

ve

ab initio,

sahil devletlerine ‘eşit deniz alanı’ ver-

mesi anlamına gelmez.” Bu nedenle, sınırlandırmaya politik faktörün

etkisi beklendiği kadar değildir. Yargı kararlarında, özellikle adaların

statüsü konusunda politik faktör dikkate alınmaktadır. Örneğin, İn-

giltere - Fransa Davası’nda, Kanal Adaları’nın politik statüsü

154

coğrafi

konumuyla da birleşerek sınırlandırmayı etkileyen ‘ilgili durum’ ol-

148

“Report Number No. 9-4”, International Maritime Boundaries, Vol. II, op. cit., s.

1755.

149

Faraj Abdullah Ahnish, The International Law of Maritime Boundaries and the

Practice of States in the Mediterranean Sea, Clarendon Press, Oxford, 1993, s. 100.

150

Oxman, op. cit., s. 3.

151

Birleşmiş Milletler Andlaşması Md. 2/1.

152

Anderson, Modern Law of the Sea, Selected Essays, op. cit., s.392.

153

I.C.J. Reports 1985, op., cit., par. 54.

154

Mahkeme Kanal Adaları’nı, yarı-bağımsız ve Fransa’nın karşısında kendi kıta sa-

hanlığı hakkı olan bir ada olarak değil de sedece Birleşik Krallığa bağlı bir ada

olarak değerlendirmiştir. Anglo - French Case, op., cit., par. 190.