

TBB Dergisi 2015 (119)
Volkan ASLAN
57
dından milletvekillerinin önerge vermesi halinde güven oylamasına
gidilebilir (m. 44). Güvenoyu mekanizmasını başlatan ihtiyari rapor
sunma usulünün dışında ayrıca hükümet yürütmeye ilişkin faaliyet-
ler, devlet maliyesi ve bütçeye bağlılık ile parlamentonun aldığı ka-
rarlarla ilgili olarak yaptıklarına ilişkin parlamentoya yıllık raporlar
sunar (m.46). 45. maddede ise soru ve 1982 Türk Anayasasında düzen-
lenen genel görüşmeye benzer bir usul
73
düzenlenmektedir. Son ola-
rak milletvekilleri ve komitelere görevlerini yerine getirebilmek için
gerekli olan bilgileri hükümetten ya da ilgili bakanlıktan isteyebilme
imkanının tanınmış olması da (m.47) hükümeti denetleme yolların-
dan biri olarak düşünülebilir.
74
c. Diğer
Anayasanın 90. maddesine göre Finlandiya Bankası parlamento-
nun güvencesi ve denetimi altında faaliyet gösterir. Denetim amacının
yerine getirilmesi için de bankanın yöneticileri parlamento tarafından
seçilir.
D. Finlandiya Anayasası’na Göre Dış İlişkilerde Yetki
Çalışmamızın ilk bölümünde açıkladığımız üzere, dış ilişkiler ala-
nında devlet başkanı İkinci Dünya Savaşı ile 1980’ler arasında önemli
ölçüde etkili olmuştur.
75
Hatta Finlandiya’nın yarı başkanlık sistemi
olarak nitelendirilmesindeki temel nedenlerden biri devlet başkanının
dış ilişkiler alanındaki söz konusu etkileri olmuştur denebilir. Bu ne-
denle yeni anayasada dış ilişkiler alanında yetkiye ilişkin maddelerin
irdelenmesi gerekir.
Yeni anayasada da dış ilişkilerle ilgili olarak devlet başkanına
yetki tanındığı Anayasa’nın 93. maddesinden anlaşılmaktadır. İlgili
madde uyarınca, Finlandiya’nın dış politikası devlet başkanı tarafın-
dan hükümetle işbirliği halinde yürütülür. Ancak Anayasa, dışişleri
73
Nitekim 45. maddenin 3. fıkrası güncel, tartışmalı olan bir konunun Genel
Kurul’da ele alınabileceğini belirtmektedir.
74
Anayasanın 114 ve devamı maddelerinde de bizdeki meclis soruşturmasına ben-
zer bir usul düzenlenmektedir.
75
Nousiainen, “The Finnish System of Government: From a Mixed Constitution to
Parliamentarism”, s. 13.