

TBB Dergisi 2015 (119)
Volkan ASLAN
55
olduğunu söyleyebiliriz. NitekimAnayasanın 126. maddesine göre ata-
ma yetkisi özel olarak devlet başkanı, bakanlık ya da diğer bir kamu
otoritesinin yetkisi olarak belirlenmedikçe kamu görevlileri hükümet
tarafından atanır.
c. Sorumluluğu
Anayasa’nın 60. maddesine göre her bakan yerine getirdiği gö-
revleri dolayısıyla parlamento önünde sorumludur. Yine her bakan
tutanaklara geçirilmiş açık itirazları olmadıkça, katıldığı bakanlar ku-
rulunda alınan karardan sorumludur. Bu konuyla ilgili ayrıntılı açık-
lamayı aşağıda, yasama organının hükümeti denetleme yetkisi başlığı
altında yapmış bulunmaktayız.
C. Yasama Organı
1. Oluşumu
Anayasanın 24. maddesi uyarınca parlamento tek meclisli olup
dört yıllık bir süre için seçilen iki yüz milletvekilinden oluşur. Par-
lamentonun görevi seçim sonuçları onaylandığı anda başlar ve bir
sonraki parlamento seçimlerine kadar devam eder. 33. maddeye göre
parlamento, devlet başkanının yasama döneminin açılışını ilan etme-
sinden sonra toplanır. Yine aynı madde uyarınca seçimlerden önce
parlamento çalışmalarının sonuçlanmasından sonra devlet başkanı
yasama faaliyetlerinin içerisinde bulunulan dönem bakımından sona
erdiğini ilan eder. Milletvekili olabilmek açısından, seçme hakkına
sahip olan herkes milletvekili seçiminde aday olabilir. Halihazırda
milletvekili olan kişinin devlet başkanı seçilmesi halinde ise seçildiği
tarihte bu kişinin milletvekilliği sona erer.
2. Yetkileri
a. Genel Olarak
Gayet tabii yasama organının en önde gelen yetkisi kanun yap-
maktır. Bu bağlamda hükümet meclise kanun teklifinde bulunabi-
leceği gibi herhangi bir milletvekili de kanun teklifinde bulunabilir.
ya sunulacak kanun tekliflerine yönelik önerilerde bulunabilir.