Background Image
Previous Page  56 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 56 / 617 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (119)

Volkan ASLAN

55

olduğunu söyleyebiliriz. NitekimAnayasanın 126. maddesine göre ata-

ma yetkisi özel olarak devlet başkanı, bakanlık ya da diğer bir kamu

otoritesinin yetkisi olarak belirlenmedikçe kamu görevlileri hükümet

tarafından atanır.

c. Sorumluluğu

Anayasa’nın 60. maddesine göre her bakan yerine getirdiği gö-

revleri dolayısıyla parlamento önünde sorumludur. Yine her bakan

tutanaklara geçirilmiş açık itirazları olmadıkça, katıldığı bakanlar ku-

rulunda alınan karardan sorumludur. Bu konuyla ilgili ayrıntılı açık-

lamayı aşağıda, yasama organının hükümeti denetleme yetkisi başlığı

altında yapmış bulunmaktayız.

C. Yasama Organı

1. Oluşumu

Anayasanın 24. maddesi uyarınca parlamento tek meclisli olup

dört yıllık bir süre için seçilen iki yüz milletvekilinden oluşur. Par-

lamentonun görevi seçim sonuçları onaylandığı anda başlar ve bir

sonraki parlamento seçimlerine kadar devam eder. 33. maddeye göre

parlamento, devlet başkanının yasama döneminin açılışını ilan etme-

sinden sonra toplanır. Yine aynı madde uyarınca seçimlerden önce

parlamento çalışmalarının sonuçlanmasından sonra devlet başkanı

yasama faaliyetlerinin içerisinde bulunulan dönem bakımından sona

erdiğini ilan eder. Milletvekili olabilmek açısından, seçme hakkına

sahip olan herkes milletvekili seçiminde aday olabilir. Halihazırda

milletvekili olan kişinin devlet başkanı seçilmesi halinde ise seçildiği

tarihte bu kişinin milletvekilliği sona erer.

2. Yetkileri

a. Genel Olarak

Gayet tabii yasama organının en önde gelen yetkisi kanun yap-

maktır. Bu bağlamda hükümet meclise kanun teklifinde bulunabi-

leceği gibi herhangi bir milletvekili de kanun teklifinde bulunabilir.

ya sunulacak kanun tekliflerine yönelik önerilerde bulunabilir.