

Son Anayasa Değişiklikleri Işığında Finlandiya Hükümet Sistemi
54
katılabilirler.
66
Ancak parlamentodaki komisyonlara üye olamazlar
(m. 48). 68. maddedeki ilginç noktalardan biri bakanlıklar arasındaki
işbölümünün ve hükümetin organizasyonu ile ilgili diğer hususların
kanun ya da hükümet tarafından çıkarılacak bir kararname ile düzen-
lenebilmesine imkan tanınmış olmasıdır. Ancak bakanlıkların sayısı
ve kurulmalarıyla ilgili genel ilkelerin kanunla düzenlenmesi gerek-
mektedir.
b. Görev ve Yetkileri
Anayasanın “Hükümetin görevleri” başlıklı 65. maddesi uyarınca
hükümet anayasada belirtilen görevleri yerine getirmekle yükümlü
olduğu gibi anayasada belirtilmemiş olan ve hükümeti ya da bir baka-
nı ilgilendiren yahut devlet başkanı ya da diğer bir kamu otoritesinin
yetkisine girmeyen idari görevlerin yerine getirilmesinden de sorum-
ludur. Aynı maddenin ikinci fıkrası uyarınca hükümet ayrıca devlet
başkanının verdiği kararları uygular.
67
67. maddeye göre hükümetin
yetkisine giren konular Bakanlar Kurulu’nda veya konu hangi bakan-
lığın yetkisine giriyorsa o bakanlıkta karara bağlanır. Ancak büyük
önem taşıyan veya ilkesel olarak önemli nitelikteki kararlar Bakanlar
Kurulu’nda kararlaştırılır. Hükümetin karar verme mekanizmasıyla
ilgili daha ayrıntılı hükümler bir yasa ile düzenlenir. “Başbakanın gö-
revleri” başlıklı 66. madde uyarınca başbakan hükümetin faaliyetlerini
yönlendirir, hükümetin yetkisine giren hususların hazırlanılması ve
müzakere edilmesini gözetir ve Bakanlar Kurulu’na başkanlık eder.
68
Anayasa’nın 70. maddesi uyarınca hükümet kanun teklifinde bu-
lunabilir.
69
Atamalarla ilgili olarak genel yetkili birimin de hükümet
66
Belirtmek gerekir ki, 48. madde uyarınca bir bakan devlet başkanına vekalet edi-
yorsa parlamento çalışmalarına katılamaz.
67
112. maddenin ikinci fıkrasına göre devlet başkanı tarafından verilen bir kararın
hukuka aykırı olması halinde Hükümet, hukuk şansölyesinin görüşünü aldıktan
sonra kararın uygulanamayacağını devlet başkanına bildirir ve devlet başkanın-
dan kararını değiştirmesini ya da ortadan kaldırmasını ister.
68
Başbakanın güçlenen konumu ile ilgili olarak bkz: Paloheimo, “The Rising Power
of the Prime Minister in Finland”, tüm makale.
69
Her ne kadar yasa teklifi bakımından yalnızca milletvekilleri ve hükümetin yetki-
si olsa da bazı birimlerin sunulacak yasa teklifleri ile ilgili olarak önerilerde bulun-
ması da imkan dahilindedir. Örneğin, 99. maddenin ikinci fıkrasına göre Yüksek
Mahkeme ile Yüksek İdari Mahkeme hükümete yasa çıkarılması amacıyla teklifler
sunabilir. Yani hükümete önerilerde bulunarak hükümet tarafından parlamento-