Background Image
Previous Page  60 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 60 / 617 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (119)

Volkan ASLAN

59

çekleşmeyeceğini sormuş ve bu soruya olumsuz yanıt vermiştir.

78

Zira

yazara göre anayasa bunu neredeyse imkansız kılmaktadır: devlet

başkanı bu alanda hükümet ile etkili bir şekilde sınırlandırmıştır ve

esas yetkili olan hükümettir.

79

Hatta bundan böyle devlet başkanının

dış ilişkilerdeki yetkisinin hükümetin işlemini geciktirmek ya da en-

gellemek olarak tezahür edebileceği dahi düşünülebilir.

80

Ancak belirtmemiz gerekir ki, devlet başkanı ve hükümetin yanı

sıra dış ilişkilerde yasama organının da önemli yetkileri bulunmakta-

dır. Nitekim dış ilişkilerde Finlandiya’nın uluslararası yükümlülükle-

ri, bu yükümlülüklerin işlerlik kazanması ile bu yükümlülüklerin ip-

tali parlamento tarafından kararlaştırılır (m. 94). Savaş ve barışla ilgili

konular da devlet başkanı tarafından parlamentonun “izni” ile karar-

laştırılır. Önemli nitelikteki anlaşmalar ve diğer uluslararası yüküm-

lülükler için parlamentonun kabulünün gerekmesi de dış ilişkilerde

parlamentonun katılımını gözle görülür kılmaktadır.

81

IV.Sonuç

Hükümet sistemleri belli başlıklar altında sınıflandırılsa da çalış-

mamızda incelediğimiz Finlandiya’nın da örnek teşkil ettiği gibi her

devletin hükümet sistemi kendine özgü nitelikler taşımaktadır. Ancak

Finlandiya’yı, çoğunlukla benimsenen başkanlık-yarı başkanlık-parla-

menter sistem ayrımı bağlamında illa bir gruba dahil etmemiz gere-

kirse şu tespitlerden yola çıkabiliriz:

Finlandiya’nın yürürlükte bulunan, 1999 tarihli Anayasasında;

1. bir önceki anayasasında olduğu gibi devlet başkanının halk tara-

fından seçileceği öngörülmüştür.

2. bir önceki anayasasında olduğu gibi yürütme organının iki kanat-

lı olacağı belirtilmiştir.

78

Nousiainen, “From Semi-presidentialism to Parliamentary Government: Political

and Constitutional Developments in Finland”, s.107.

79

Nousiainen, “From Semi-presidentialism to Parliamentary Government: Political

and Constitutional Developments in Finland”, s.107.

80

Nousiainen, “From Semi-presidentialism to Parliamentary Government: Political

and Constitutional Developments in Finland”, s.107.

81

Nousiainen, “The Finnish System of Government: From a Mixed Constitution to

Parliamentarism”, s. 14.