

TBB Dergisi 2015 (119)
Volkan ASLAN
59
çekleşmeyeceğini sormuş ve bu soruya olumsuz yanıt vermiştir.
78
Zira
yazara göre anayasa bunu neredeyse imkansız kılmaktadır: devlet
başkanı bu alanda hükümet ile etkili bir şekilde sınırlandırmıştır ve
esas yetkili olan hükümettir.
79
Hatta bundan böyle devlet başkanının
dış ilişkilerdeki yetkisinin hükümetin işlemini geciktirmek ya da en-
gellemek olarak tezahür edebileceği dahi düşünülebilir.
80
Ancak belirtmemiz gerekir ki, devlet başkanı ve hükümetin yanı
sıra dış ilişkilerde yasama organının da önemli yetkileri bulunmakta-
dır. Nitekim dış ilişkilerde Finlandiya’nın uluslararası yükümlülükle-
ri, bu yükümlülüklerin işlerlik kazanması ile bu yükümlülüklerin ip-
tali parlamento tarafından kararlaştırılır (m. 94). Savaş ve barışla ilgili
konular da devlet başkanı tarafından parlamentonun “izni” ile karar-
laştırılır. Önemli nitelikteki anlaşmalar ve diğer uluslararası yüküm-
lülükler için parlamentonun kabulünün gerekmesi de dış ilişkilerde
parlamentonun katılımını gözle görülür kılmaktadır.
81
IV.Sonuç
Hükümet sistemleri belli başlıklar altında sınıflandırılsa da çalış-
mamızda incelediğimiz Finlandiya’nın da örnek teşkil ettiği gibi her
devletin hükümet sistemi kendine özgü nitelikler taşımaktadır. Ancak
Finlandiya’yı, çoğunlukla benimsenen başkanlık-yarı başkanlık-parla-
menter sistem ayrımı bağlamında illa bir gruba dahil etmemiz gere-
kirse şu tespitlerden yola çıkabiliriz:
Finlandiya’nın yürürlükte bulunan, 1999 tarihli Anayasasında;
1. bir önceki anayasasında olduğu gibi devlet başkanının halk tara-
fından seçileceği öngörülmüştür.
2. bir önceki anayasasında olduğu gibi yürütme organının iki kanat-
lı olacağı belirtilmiştir.
78
Nousiainen, “From Semi-presidentialism to Parliamentary Government: Political
and Constitutional Developments in Finland”, s.107.
79
Nousiainen, “From Semi-presidentialism to Parliamentary Government: Political
and Constitutional Developments in Finland”, s.107.
80
Nousiainen, “From Semi-presidentialism to Parliamentary Government: Political
and Constitutional Developments in Finland”, s.107.
81
Nousiainen, “The Finnish System of Government: From a Mixed Constitution to
Parliamentarism”, s. 14.