

“Tek Başlı Parlamentarizm” Kavramının Doğuşu: Güney Afrika’nın Hükümet Sistemi
76
b) Yürütme organının yasama organına karşı sorumluluğu,
42
c) Yürütmenin göreve gelişi: “Kabine lideri”nin belirlenmesinde hal-
kın ya da parlamentonun doğrudan rol oynaması
43
ve
d) “Devlet başkanı”nın siyasi açıdan sorumlu olup olmamasıdır.
44
Hemen belirtmek gerekir ki, “b” ve “d” bentlerinde belirtilen, yü-
rütmenin yasamaya karşı sorumluluğu ile devlet başkanının siyasi so-
rumluluğu unsurları kısmen örtüşseler de farklı kapsamlara sahiptir.
Yürütmenin yasamaya karşı sorumlu olduğu halde devlet başkanının
siyasi sorumluluk taşımadığı pek çok ülke vardır. Yürütmenin iki baş-
lı ya da tek başlı olması bu kapsam farklılığının temel sebebi olarak
gösterilebilir.
Devlet başkanının siyasi sorumsuzluğu, daha az dikkate alınan
nisbî nitelikte bir kriter olup yürütmenin iki başlı olduğu hallerde ka-
natlardan birinin sorumlu diğerinin sorumsuz olmasını ifade etmek-
tedir. Bu sorumsuzluğun, başkanlık sistemiyle parlamentarizmi ayı-
ran, devlet başkanı ile kabine arasında ikili otoritenin olup olmaması
kıstasıyla
45
paralel olduğu söylenebilecektir. Güney Afrika örneği, tek
başlı yürütme organına sahip olduğu için devlet başkanının siyasi so-
rumluluğu kriteri Güney Afrika’nın hükümet sistemini belirlemek ba-
42
Arend Lijphart, “Presidentalism and Majoritarian Democracy: The Theoretical
Observations”, in The Failure of Presidental Democracy Comparative Perspec-
tive, Cilt 1, ed. Juan J. Linz – Arturo Valenzuela, The Johns Hopkins University
Press, Baltimore / London, 1994, s.92; Shugart - Carey, Presidents and Assemblies:
Constitutional Design and Electoral Dynamics, op.cit., s. 19; Sartori, Karşılaştırma-
lı Anayasa Mühendisliği, op.cit., s.114, s.137; Turhan, Hükümet Sistemleri, op.cit.,
s.47-49; Gözler, Anayasa Hukukunun Genel Teorisi, op.cit., s.566-567; Özbudun,
Türk Anayasa Hukuku, op.cit., s.306; Teziç, Anayasa Hukuku, op.cit., s.427, s.446.
43
J. Juan Linz, “Presidential or Parliamentary Democracy: Does it Make A Diffe-
rence”, in The Failure of Presidential Democracy Comparative Perspectives, Cilt
1, ed. Juan J. Linz – Arturo Valenzuela, The Johns Hopkins University Press, Bal-
timore / London, 1994, s. 6; Lijphart, “Presidentalism and Majoritarian Democ-
racy: The Theoretical Observations”, op.cit., s. 92; Sartori, Karşılaştırmalı Anayasa
Mühendisliği, op.cit., s.113-114, s.137; Turhan, Hükümet Sistemleri, op.cit., s.51,
s.55; Teziç, Anayasa Hukuku, op.cit., s.427; Gözler, Anayasa Hukukunun Genel
Teorisi, op.cit., s.566; Özbudun, Türk Anayasa Hukuku, op.cit., s.306.
44
Teziç, Anayasa Hukuku, op.cit., s.422-423; Özbudun, Türk Anayasa Hukuku,
op.cit., s.306. Ayrıca bkz: Kemal Gözler, Devlet Başkanları, Ekin Kitabevi Yayın-
ları, Bursa, 2001, s.45 vd.; Turan Güneş, Parlamenter Rejimin Bugünkü Manası ve
İşleyişi, İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Yayınları, İstanbul, 1956, s.58 vd.
45
Serap Yazıcı, Başkanlık ve Yarı-Başkanlık Sistemleri: Türkiye İçin Bir Değerlendir-
me, 2. Baskı, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2011, s.20.