Background Image
Previous Page  300 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 300 / 617 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (120)

Yusuf Ziya POLATER

299

rinin talimatını öncelediği bir gerçektir. Tosun, henüz CMK kabul

edilmeden çok önce, adli kolluğun kurulması gerektiğini belirterek,

bugün uygulamada adli kolluk-savcı ilişkilerinde görülen eksiklikle-

rin sebebi noktasında önemli bir tespitte bulunmuştur. Savcıya, sadece

kolluk yanlış yaptığında ceza davası açmak yetkisi verilerek, kolluğun

savcının emrinde hareket etmesini ve savcıyı amir bilmesini beklemek

doğru değildir. Bu düşünce ancak kolluğun savcıya düşman gibi bak-

masına yol açar. Oysa amir, özlük işlerinde fikri sorulan kişidir. Savcı

suç kolluğunun yükseltilmesinde, tayininde ve disiplininde söz sahibi

olur ise gerçek anlamda emirleri yerine getirilen konuma ulaşmış ola-

caktır.

23

CMK, TBMM alt komisyonunda görüşüldüğü sırada oluşturu-

lan bilim kurulu; hızlı, etkin ve adil bir yargılama için özlük hakları

bakımından Cumhuriyet savcısına bağlı adli kolluk teşkilatının kurul-

masını önermiştir. Ancak bu öneri maalesef yasalaşmamıştır.

24

Yurt-

can’ a göre bu şekilde tarihi bir fırsat kaçırılmıştır.

25

Öztürk’e göre; teknolojinin baş döndürücü bir hızla geliştiği gü-

nümüz şartlarında, suçların aydınlatılması için genel kolluktan ayrı

olarak adli kolluğun kurulması bir gerekliliktir. Ancak adli kolluk de-

mek, adliyede bulunan ya da Adalet Bakanlığı’na bağlı kolluk değildir.

İdari kolluktan ayrı olarak, adli kolluk için iki unsurun varlığı gerek-

mektedir. Bunlar: İlk olarak adli kolluk, suç şüphesi üzerine harekete

geçerek, suçu her yönüyle araştırmalıdır. İkinci olarak da insan hakla-

rını, özellikle şüpheli haklarını bilen, fikri alt yapıya sahip, iz bilimine

vakıf, her türlü teknik bilgi ile donatılmış olmalıdır. CMK m.164 ve

devamında öngörülen kolluk bu niteliklere sahip bir adli kolluktur.

26

Bu kriterlere sahip olan bir adli kolluk, delilden sanığa gitme usulü-

nü uygulayan, insan hakkı ihlallerinin önlenmesinde katkısı olan çok

önemli bir araçtır.

27

Hafızoğulları’na göre; liberal, demokratik bir hukuk devletinde

güvenilir bir adli kolluk oluşturmak zorunludur. İtalyan örneğinde

23

Öztekin Tosun, “Suç Kolluğu ve Savcılık”,

Yargı Aylık Dergisi,

S. 45-54, 1980, s. 14,

Akt: Haluk Çolak, “Kolluk Teşkilatı ve Adli Kolluk

”, Sayıştay Dergisi,

Ocak-Mart,

Ankara, 1998, S. 28, s. 90.

24

Yurtcan, Ceza Muhakemesi Kanunu Şerhi, s. 633.

25

Yurtcan, Ceza Muhakemesi Kanunu Şerhi, s. 638.

26

Öztürk vd., s. 279.

27

Öztürk vd,, s. 280.