Background Image
Previous Page  303 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 303 / 617 Next Page
Page Background

Adli Kolluk-Savcı İlişkisi ve Soruşturmalara Etkisi

302

işini kolluğa, delilleri değerlendirme işini de mahkemeye bırakarak

kendisini havale memuru konumuna sokmuştu. Bu süreçte kolluk, bu

inisiyatifi olumsuz kullanarak birçok hukuksuzluğa sebep olmuştur.

Bu mahzurları önlemek için yeni CMK ile kolluk savcının emrine ve-

rilerek sıkı bir denetim sağlanmıştır. Bu sistemde soruşturma işlem-

lerinde kararları hukukçu olan savcı alacak ve kolluk bu kararları

uygulayacaktır. Bu şekilde kolluğun insan hakkı ihlallerini gerçekleş-

tirmesinin de önü kesilmiş olacaktır.

37

Nitekim Avrupa İnsan Hakları

Mahkemesi’nin kararları da bu yaklaşımı doğrular niteliktedir. Avru-

pa İnsan Hakları Mahkemesi’nce 2003-2007 yılları arasında, Türkiye

aleyhine verilen kararlardan, ihlallerin %25’inin kolluk tarafından ya-

pıldığı, incelenen ihlallerin 1992-2003 yılları arasında gerçekleşmiş ol-

duğu, bu ihlallerin %65 kadarına polis, %35 kadarına ise jandarmanın

sebep olduğu verilen kararlardan anlaşılmaktadır.

38

5271 sayılı CMK ile getirilen yeni sistemde

“Adlî kolluk görevlileri, el

koydukları olayları, yakalanan kişiler ile uygulanan tedbirleri emrinde çalıştık-

ları Cumhuriyet savcısına derhâl bildirmek ve bu Cumhuriyet savcısının ad-

liyeye ilişkin bütün emirlerini gecikmeksizin yerine getirmekle yükümlüdür.”

(CMK m. 161/2) “

Cumhuriyet savcısı, adlî kolluk görevlilerine emirleri yazılı;

acele hâllerde, sözlü olarak verir. Sözlü emir, en kısa sürede yazılı olarak da bil-

dirilir.”

(CMK m. 161/3) Yeni sistemin en önemli ve en tartışmalı özel-

liği CMUK 156. maddenin kolluğa vermiş olduğu doğrudan araştırma

yapma yetkisinin kolluğa tanımamış olmasıdır. Bu düzenlemeye göre

kolluğun kendiliğinden hazırlık soruşturmasını başlatarak, araştırma-

ya başlaması mümkün değildir. Kolluğun

“bastırma görevi

” olarak da

ifade edilen, suç üstü hali hariç kalmak üzere meydana gelen bir adli

olayda soruşturmaya başlayabilmesi için savcının talimatlarını alması

mecburidir.

39

37

M. Bedri Eryılmaz, “Yeni Ceza Muhakemesi Kanununun Savcı Modeli ve

Bu Modelin Diğer Avrupa Konseyi Üyesi Ülkelerle Karşılaştırması”, Hukuk

Devletinde Suç Yaratılmasının ve SuçunAydınlatılmasının Sınırları Sempozyumu,

1-3 Haziran İstanbul, (Editör: Bahri Öztürk), Seçkin, Ankara, 2009, s. 411.

38

Ümit İlbayı, Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi Türkiye Kararlarının Kolluk

Yönünden İncelenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Ankara, 2009, s. 126-127.

39

Feridun Yenisey, “Adalet ve Kolluk İlişkilerinin Ceza Muhakemesi Kanunu

Açısından Değerlendirilmesi”, Avrupa’da ve Türkiye’de Kolluk-Adalet İlişkileri

Sempozyumu, 28-30 Kasım2005, (Editör: Burcu Ertem), Türkiye Adalet Akademisi

Yayınları, Ankara, 2006, s. 27.