Background Image
Previous Page  507 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 507 / 617 Next Page
Page Background

Reklam Hukuku Perspektifinden Avrupa Birliği, Alman ve Türk Hukuklarında Tüketici Ölçütü: ...

506

4. Türk Hukukundaki Farklı Görüş Ve Tutumların

Değerlendirilmesi

Reklam Kurulu’nun yukarıda işaret edilen eleştiriye açık bu tutu-

munun, Alman Hukukunun topluluk hukukunu takip etmeden önce-

ki yaklaşımından daha da katı olduğu göze çarpmaktadır. Daha önce

ifade edildiği gibi, Alman Hukukundaki gelişim ve ABAD’ın onlarca

yıllık içtihadına karşıt bu katı tutumun benimsenmesi, tüm reklam-

ların yasaklanması sonucuna götürebilecek ve reklam hukukunun

varlık nedenleriyle çelişecektir. Kaldı ki reklam sahibinin bilerek ger-

çek dışı ve yanıltıcı iddialar ileri sürmesi ve tüketicinin yanılacağını

düşünerek hareket etmesi durumunda,

57

reklam verenin menfaati

hiçbir durumda korunmayacaktır. Alman Hukukundaki uygulama-

dan hareketle, özellikle objektif olarak yanlış bir bilgi içeren reklamın

varlığında, tüketici kriterinin belirlenmesi yoluna gidilmeden, bir per

se haksız ticari uygulama mevcut olduğuna hükmedilebilecektir.

58

Ör-

neğin, üreticinin tavsiye ettiği fiyatın yanlış bir biçimde çok yüksek

yazıldığı bir reklamın, a priori haksız ticari uygulama olduğu söylene-

bilir.

59

Böylece, ortalama standarda yerleştirilmiş tüketici ölçütünün,

tüketicinin menfaatini ağır biçimde ihlal etmediği de bir gerçektir.

Kanımca, bu nedenlerden dolayı Yargıtay’ın yerleşik içtihadı ve öğreti-

deki baskın görüş yerindedir.

SONUÇ

Bir reklamın aldatıcı olup olmadığının belirlenmesi, reklam sonu-

cu aldanan veya aldatılma ihtimali bulunan tüketici kriterinin belir-

lenmesine bağlıdır. Bu kriterin aşağıya ya da yukarıya doğru değişti-

rilmesi, tüketicinin reklamlara karşı ne derecede korunacağı ve hangi

reklamların aldatıcı kabul edileceği sorununa doğrudan etki eder. Böy-

lece tüketici kriterinin, reklamların aldatıcı olup olmadığı konusunda

da kıstas getirerek yasakçı ya da esnek bir reklam ve dolayısıyla haksız

rekabet hukuku politikası seçilmesinde payı olduğu söylenebilir.

Öte yandan Avrupa Birliği’nin getirdiği ortak pazarın yarattı-

ğı dinamizme ayak uydurmak amacıyla, ürün veya hizmet sunanın

menfaati ile tüketicinin menfaati arasında bir denge kurma ihtiyacı

57

Bozbel, s. 121, 122

58

Lettl, s. 456, 457

59

a.g.e. s. 457 BGH’nın “Falsche Herstellerpreisempfehlung” kararı