Background Image
Previous Page  503 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 503 / 617 Next Page
Page Background

Reklam Hukuku Perspektifinden Avrupa Birliği, Alman ve Türk Hukuklarında Tüketici Ölçütü: ...

502

Örneğin, BGH’nın bu yeni anlayışında tüketicinin mizahi reklam-

larla ciddi reklamları ayırt etmesi beklenir. Bir ekonomi gazetesinde,

piyango bileti fotoğrafının yanına “parayı artırmak için başka bir kağıt

öneriyoruz” ibaresi yazılarak yapılan reklam aldatıcı reklam değildir.

39

2. Tüketici Kriterinin Somutlaştırılması

Tüketici Grupları:

Reklamın hitap ettiği kesime göre farklı orta-

lama tüketici düzeyleri belirlenmesine yönelik olarak, reform sonrası

yeni UWG’nin 4(2) numaralı hükmünde açıkça, iş hayatıyla ilgili dene-

yimsizlik, yaş, bedensel sağlık gibi farklılıklar kabul edilerek, tüketici

kavramının özellikle bu gibi niteliklere ve daha başka niteliklere göre

farklılaştırılmasının yolu açılmış, Topluluk Hukukundaki gibi özel ko-

rumaya gereksinimi olan tüketici gruplarının oluşturulması sağlan-

mıştır.

Ürün Çeşitleri:

Ayrıca BGH, bu ölçütün somutlaştırılmasında tıp-

kı ABAD’ın yaptığı gibi ürün çeşidine dayanan bir farklılaştırmaya

gitmiş,

40

ortalama tüketici tarafından; otomobil, doğu halısı, avukat

hizmeti, bilgisayar veya sermaye yatırımı gibi pek de ucuz olmayan

ürün ve hizmetlerde; günlük ihtiyaçlara yönelik ürünlerde aradığı

dikkatten daha fazla dikkat gösterilmesini öngörmüştür.

41

Bilginin Erişilebilirliği:

Tüketici, ürünü piyasaya sunanın sağla-

dığı bilgileri uygun ölçüde almakla yükümlüdür. Özellikle etikette ya

da ürüne iliştirilen diğer ibarelerde yer alan reklamlar bu kapsamda-

dır. Örneğin, BGH’ya göre, belirli bir bira almak isteyen ortalama bil-

gili ve anlayışlı tüketici en yakın bilginin biranın arkasındaki etikette

yazıldığını bilir. BGH’nın bir başka kararına göre, çarpıcı bir fiyatla

oyun ve telefon paketi sunulan reklamı gören ortalama dikkatli tüke-

tici, reklamda ağ bağdaştırıcısı sözleşmesinin de gösterildiğini ve bu

çarpıcı fiyatın 24 ay taahhütle girilecek bir ağ bağdaştırıcısı sözleşmesi

ile mümkün olduğunu göz önünde bulundurur.

42

Diğer:

Bu ölçütlerin yanında, BGH ayrıca tüketicinin ürünü ya

da hizmeti edinip edinmeyeceğine karar vermesi için yeterli bir süre

verständigen Durchschnittsverbrauchers”

39

a.g.e. s. 459

40

Yukarıda bkz. II. 1. cc. bbb.

41

a.g.e. s. 457

42

a.g.e. s. 458