Background Image
Previous Page  506 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 506 / 617 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (120) 

Koray GÜVEN

505

düşük seviyeli tüketicinin kıstas alınması ihtimali ortaya çıkacak ve

böylece tüm reklamların aldatıcı bulunması tehlikesiyle karşılaşıla-

caktır.

52

Yargıtay’ın verdiği birkaç karar da bu görüşü destekler gö-

rünmektedir. Bir kararında, “malın bilhassa perakende alıcıları olan

kimselerin normal içtimai durumu ve bilgi ve ayırt etmek seviyesini”,

bir başkasında, “orta seviyedeki müşterileri”, bir başkasında “vasat bir

alıcıyı”, bir diğerinde ise “ortalama dikkat edenleri” tüketici ölçütü

olarak esas almıştır.

53

Doktrinde bunların yanında istisnai olarak arz

edilen ürünün kullanımı sonucunda çok büyük zararlar doğma ola-

sılığında, tüketicinin sağlık ve güvenliğinin korunması için ortalama

tüketici ölçüsünden, ortalamanın altındaki tüketici ölçüsüne inilebile-

ceği savunulmuştur.

54

3. Reklam Kurulu’nun Tutumu

Baskın görüşün bu yaklaşımı, AB Hukuku Ve Alman Hukukunun

son yıllardaki tutumuyla uyumludur. Ortalamanın altında tüketiciyi

esas alan azınlık görüşü ise Alman Hukukunun 1990’lardan önceki

katı görünümüne benzemektedir.

55

Baskın görüşü destekler nitelikte-

ki 2003 tarihli Ticari Reklam ve İlanlara İlişkin İlkeler ve Uygulama

Esaslarına Dair Yönetmelik md. 5(e)’ye göre de reklamlar “ortalama

reklam izleyicisinin algılama düzeyi”ne göre incelenmelidir. Buna

karşılık Reklam Kurulu’nun kararlarında, ortalama bir tüketicinin

ölçüt alınmadığı görülmektedir. “Orada, burada, her yerde Turkcell”

sloganıyla, Türkiye’nin çeşitli bölgelerinin gösterildiği bir reklam,

Reklam Kurulu’na göre çekim gücünün Türkiye’nin her yerini kap-

sadığı izlenimi uyandırmaktadır. Çekim gücü tüm Türkiye’yi kapsa-

madığından aldatıcı reklam olduğuna hükmedilmiştir. Oysa ortalama

bir tüketicinin, çekim gücünün tüm Türkiye’yi değil, büyük kısmını

kapsadığı mesajı verildiğini anlayacak düzeyde olduğu kabul edilme-

lidir. Bu nedenle bu kararda, öğretideki baskın görüşle ve Yargıtay iç-

tihatlarıyla çelişecek şekilde ortalamanın altında bir tüketicinin esas

alındığı görülmektedir.

56

52

a.g.e. s. 75

53

a.g.e., s. 76

54

İnal/Baysal, s. 93

55

Pınar, Das Recht der Werbung in der Türkei im Vergleich zum deutschen und

europäischen Recht s. 80

56

İnal/Baysal, s. 37