Background Image
Previous Page  520 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 520 / 617 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (120) 

A. Eda MANAV

519

statüsünde kabul edilebilir.

34

Bu ayrım ev hizmetlerinde 10 günden az

çalışanları uzun vadeli sigorta kolları bakımından kapsam dışı bırakır-

ken, 10 günlük çalışma süresinin hangi gerekçelere dayandırıldığı ve

bu kişilerin söz konusu bağlamda sosyal güvenliğinin nasıl sağlanaca-

ğı konusunda bir açıklık bulunmamaktadır.

35

Öğretide ileri sürülen bir

görüşe göre de, getirilen değişiklik ile hem ayda 10 gün ve daha faz-

la çalışanlar hem 10 günden az süreli çalışanlar sigortalı sayıldığı için

kimlerin sigortalı sayılmayacağını anlamak mümkün olmamaktadır.

36

10 günlük bir süre kriterinin dayanağı kanunda belirtilmemiş ol-

masına karşın, bu sayı herhangi bir amaca hizmet etmiyor olabileceği

gibi, 10 günü aşan çalışmanın devamlılık unsurunu karşıladığı dü-

şünülmüş olabilir. Nitekim Yargıtay’ın eski dönemde vermiş olduğu

kararlarda haftanın yarısından daha fazla yapılan çalışmalar sürekli

çalışma kabul edilmekteydi.

37

Bu bağlamda haftada iki, ayda sekiz gün

ya da haftada üç, ayda 12 gün yapılan çalışma sürekli çalışma olarak

nitelendirilemeyeceği için ortalama 10 günlük bir sınırlama getirilmiş

olabileceği düşüncesindeyiz. Bu konuda ev hizmetlerinde 10 gün veya

daha fazla çalışma süresinde ihtilaf olduğunda tespitin ne şekilde ya-

pılacağı hususu da önemli bir sorundur.

Yeni düzenleme ile ayda 10 günden az çalışanlar iş kazası ve mes-

lek hastalığı sigorta kolundan, 10 gün ve 10 gün ve daha fazla çalı-

şanlar ise kısa ve uzun vadeli tüm sigorta dallarından yararlanmak-

tadır. Bu çerçevede 5510 sayılı Kanun’un altıncı maddesinin “Sigortalı

sayılmayanlar” başlığı ile ev hizmetlerinde çalışanların sigortalılığına

ilişkin d fıkrası çelişmektedir. Yeni düzenleme ile 5510 sayılı Kanuna

farklı statüde bir sigortalılık durumu getirilmiştir. Kanun bu başlık al-

tında kısa vadeli sigortalılığı, sigortalı sayılmayanlar kapsamında de-

ğerlendirmiş olabilirse de; düzenlemenin amacının ev hizmetlerinde

çalışanların tamamının çalışma sürelerine göre uzun ya da kısa vadeli

sigorta kapsamına alınması olduğunu düşünmekteyiz. Bu bağlamda

sigortalı sayılmayanlar başlığı altında incelenmesi yerine başka bir

madde ile düzenlenmesinin daha isabetli olacağını kanaatindeyiz.

34

M. Refik Korkusuz/Suat Uğur, Sosyal Güvenlik Hukuku, Son Mevzuata Göre

Güncellenmiş 4. Baskı, Bursa 2015, s.274.

35

Çakar, s.218.

36

Güzel/Okur/Caniklioğlu, s.141.

37

Bkz. aşağıda dn.43-44.