

Kadının İnsan Haklarından Bir Sapma Örneği: Hindistan’da Sati Geleneği
84
yıdır.
42
Chattisgarh’ın Raipur ilçesinin Chechar köyünde ikamet eden
yetmiş bir yaşındaki Lalmati, kocası Shivnandan Verma’nın cenaze
ateşine yeni bir Hint elbisesi (
sari
) giyerek gelmişti. Kocasının bedeni
yanmak üzere ve köylüler ayrılmak üzereydi ki; Lalmati, ateşin içine
atladı ve dakikalar içinde kül oldu. Lalmati’nin kendi isteğiyle mi atla-
dığı yoksa biri tarafından mı itildiği henüz tam olarak bilinmemekte-
dir. Olay polislerce kayıt altına alınmış ve soruşturması başlatılmıştır.
Fakat olay, kırsal Hindistan’da bu tür olayların hala devam ettiğinin
göze batan bir örneğidir.
43
SONUÇ
Kadın, tarih boyunca ikinci cins olarak addedilen, görmezden ve
duymazdan gelinen, şiddete maruz kalan ve çığlıklarına kulaklar ka-
patılan, zekasından şüphe edilen, sadece cinsel bir obje olarak kabul
edilip, erkeği memnun etmek için yaratıldığına inanılan, erkeğin malı
olup gerekirse erkek öldüğünde onunla birlikte öldürülen bir obje ola-
rak kabul edilmiştir. Bugün dünyanın gelişmiş, az gelişmiş veya ilkel
olarak kabul edilen hemen her toplumunda kadına karşı şiddet ve aşa-
ğılama olgusu ortak bir özellik olarak yer almaktadır. Avrupa’sında
cadı avı uygulamalarını hatırlatmakla yetinmiş olalım. Kadına karşı
şiddet, başka formları ile bizim ülkemizde de güncelliğini maalesef
yitirmemektedir.
İnsan hakları ihlallerinde kültürel rölativizmin meşrulaştırıcı bir
araç olarak kullanılamayacağı artık ispata dahi gerek olmayan bir hu-
sustur. Hiçbir kültür, kadının erkek tarafından yakılmasını, erkek te-
rörüne kurban edilmesini haklı gösteremez, böyle bir çaba varsa bu
tür çabalar meşru karşılanamaz. Bu tür uygulamaların önüne geçmek
için ulusal mahkemeler üzerinde büyük bir sorumluluk yer almakta-
dır. Onlar bu sorumluluklardan kaçtıkları sürece kültür olgusu huku-
kun önüne geçecek ve bu uygulamalar meşru kabul edilmeye devam
edilecektir. Artık, sati ateşinin kadının gönlünden çıkan ateşle yandı-
ğına inanmak ya saflığın ya da kötü niyetin ifadesidir.
42
Ahmad, a.g.e.
43
Ahmad, a.g.e.