Previous Page  289 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 289 / 473 Next Page
Page Background

Katma Değer Vergisi: Vergi Adaleti, Eşitlik ve Sosyal Devlet

288

yici olan düzenlemelerde vardır. Örnek vermek gerekirse, beyaz eşya

artık lüks sınıfından çıkarak zorunluluk olarak kullanılmaktadır. An-

cak bu mallarda herhangi bir indirimin olmadığını görmekteyiz. Bu

tür durumların kanaatimizce değiştirilmesi gerekmektedir.

23

KDV 28.maddesinde bakanlar kuruluna çok geniş yetkiler veril-

mektedir. Zira KDV 28.madde şu şekildedir

.

KDV oranı, vergiye tabi

her bir işlem için % 10’dur Bakanlar Kurulu bu oranı, dört katına

kadar artırmaya, % 1 ‘e kadar indirmeye, bu oranlar dâhilinde muh-

telifmal ve hizmetler ile bazı malların perakende safhası ve inşaa-

tın yapıldığı arsanın veya konutun vergi değeri ve bulunduğu yeri

esas alarak konut teslimleri için farklı vergi oranları tespit etmeye

yetkilidir

.” Bakanlar kurulu kendisine tanınan bu yetkiyi o kadar çok

kullanmıştır ki, şu ana kadar 28.maddede 48 kez değişiklik yapmış-

tır. Bakanlar kurulu bu değişiklikleri yaparken esas aldığı konu nedir?

Verginin mali güçle orantılı olma ilkesini esas almış olabilir mi? Ya da

sosyal devlet ilkesini mi esas almıştır? Nihai tüketicileri daha adil bir

şekilde vergilendirmeyi mi esas almıştır. Bu sorunun yanıtını şu şekil-

de vermek mümkündür. Yasa koyucunun yapamayacağını bakanlar

kurulu hiçbir şekilde yapamaz. Çünkü kendisine aktarılmış olan bir

yetkiyi kullanmaktadır.

24

SONUÇ

Vergi, bir ekonomik ya da ticari çaba sonucunda elde edilen, kaza-

nılan/elde edilen bir değer üzerinden alınmalıdır. Aksine bir ekono-

mik ya da ticari faaliyet sonucu elden çıkartılan, yok edilen bir değer

üzerinden vergi alınması KDV’yi anayasal vergilendirme ilkelerin-

den uzaklaşmış bir hale getirmektedir. Zira KDV, mali

güç ile

ilkesi ile

uyumlu hale getirilmediği sürece bu uzaklaşmışlığın olumsuz etki-

leri, en çok düşük gelirli toplum katmanları üzerinde hissedilecektir.

Bu açıdan bakıldığında maddi varlığını devam ettirebilmek için tüket-

mek zorunda kalan toplumun mali gücü düşük kesimleri için düzen-

lemeler yapılmadığı takdirde toplumun az kazanan kesimleri ile çok

kazanan kesimleri mali yönden birbirinden daha da uzaklaşacakladır.

KDV’nin mali güç ile ilgisinin kurulabilmesi için, özellikle oran-

dan ziyade konusu dikkatle belirlenmelidir. Zira konu, bizzat vergi-

lendirilmesi istenen mal ve hizmetleri hedef alırken oranın aynı ama-

23

Yavaşlar

24

Yavaşlar