Previous Page  332 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 332 / 473 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (121)

Emine Gül KAMİLOĞLU LATİFOĞLU

331

kanaati oluşmuş ve bu kanaat kendisini 6502 sayılı yeni Tüketicinin

Korunması Hakkındaki Kanun’da kredi kartı aidatı alınmayacak kre-

di kartı çıkarma zorunluluğu olarak göstermiştir.

Kanun’un yasalaşması öncesinde Gümrük ve Ticaret Bakanlığı ta-

rafından bir tasarı hazırlanmıştır. Tasarıya ilişkin olarak kamuoyuna

yapılan 18.05.2013 tarihli açıklamada, BDDK’nın Aralık 2012 Raporu’na

göre; 2012’de bankaların faiz dışı gelir kalemlerinde yer alan banka-

cılık hizmet gelirleri ile kredilerden alınan ücret ve komisyonlardan

elde ettiği gelirin toplam gelirinin %13,5’ini teşkil ettiği, bankacılık

sektörünün faiz dışındaki bu alanlara yönelmiş olmasının başlangıçta

sözleşmede öngörülmeyen ve pek çok isim altında sunulan hizmet ka-

lemleri için sonradan tüketiciden talep edilmesini beraberinde getir-

diği ve bu konuya ilişkin şikayetlerin artmasına neden olduğu, banka-

ların kredi kartı aidat ücreti, hesap işletim ücreti, kredi kartı yenileme

ücreti gibi değişik isimler altında tüketicilerden para tahsil ettikleri,

diğer taraftan, Tüketici Sorunları Hakem Heyetleri ve Tüketici Mah-

kemelerine yapılan şikâyetlerin büyük bir kısmının bankacılık sektö-

ründe yaşanan tüketici uyuşmazlıkları olduğu dikkate alındığında bu

alanda yapılacak düzenlemelerin büyük önem arz ettiği, bu sebeple

kart çıkaran kuruluşların tüketicilere yıllık üyelik aidatı ve benzeri

isim altında ücret tahsil etmedikleri bir kredi kartı türü sunmalarının

zorunlu hale getirildiği belirtilmiştir.

Bakanlık tarafından kredi kartı üyelik ücretinin alınıp alınmaya-

cağına ilişkin tartışmalar, kart çıkaran kuruluşların yıllık üyelik aidatı

ve benzeri isim altında ücret tahsil etmedikleri bir kredi kartı türünü

tüketicilerin kullanımına sunmak zorunda olmaları ile çözüme ka-

vuşturulmuştur. Kart çıkaran kuruluşlara bu kartlara serbest rekabet

ortamı içerisinde isterlerse düzenlemede belirtilen ilave hizmetleri de

ücretsiz olarak sunabilme imkanı da tanınmıştır.

Görüldüğü üzere 6502 sayılı Kanun’a ilişkin Bakanlıkça yayım-

lanan açıklamada banka gelirlerinin önemli kısmının komisyon ge-

lirlerinden oluştuğu, ayrıca bankalara ilişkin bu yönde şikayetlerin

çoğaldığı belirtilerek anılan aksaklık doğrudan kartlardan ücret alın-

masına bağlanmış ve ücretsiz kart sunma zorunluluğunun bu sorun-

ları çözecek makul bir çözüm olacağı belirtilmiştir.

28.11.2013 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanarak altı ay sonra yü-

rürlüğe giren 6502 sayılı TüketicininKorunması Hakkındaki Kanun’da,