

TBB Dergisi 2015 (121)
Mahmut ŞEN
53
ilişkin olan şikâyetler, işleme konulmamaktadır.
117
Yargı yetkisine ve
yargısal takdire giren konularda eleştiri, tavsiye ve telkinde bulun-
mak, müfettişlere de yasaklanmıştır.
118
Bununla birlikte, uygulamada
hâkim ve savcının vermiş olduğu kararın, yasa ile üstlenmiş olduğu
kamu görevi kapsamında kalıp kalmadığının tespiti çok kolay olma-
maktadır. Yapılan şikâyet ve ihbarlar sonucu, yargısal faaliyet kap-
samında verilen arama, el koyma, tutuklama, tahliye gibi kararlar
sonrasında, yargı mensupları hakkında inceleme ve soruşturma baş-
latılabilmektedir.
119
Müşteki kişi ve kurumlar, hâkimin kanunla ken-
disine verilen yetkileri aşmak suretiyle karar verdiğini iddia ederken,
hâ
kim tarafından; kanunun kendisine tanıdığı takdir yetkisi kapsa-
mında işlem yapıldığı ileri sürülmektedir.
120
Farklı ülkelerde de vermiş olduğu yargısal kararlar nedeniyle za-
man zaman hâkimlerin soruşturmaya tabi tutulduğu görülmekle bir-
likte, bu kararlar kanuni düzenlemeye göre ulaşılması mümk
ün ol-
mayan, hukuken başka bir hâ
kimin vermesi olanaksız olan kararlar
nedeniyledir. Bu tip kararlarda hukuka aykırılık o kadar açıktır ki, o
toplumda yaşayan ve dava konusu olayı bilen, makul bir insanın hiçbir
şartta, o sonuca ulaşması mümkün değildir. Dolayısıyla, aynı davaya
başka bir hâkim tarafından bakılması halinde verilmesi mümkün ol-
mayan; sanıklara savunma hakkı verilmemesi, yasada öngörülenden
fazla cezaya hükmedilmesi gibi açık hukuka aykırı uygulama ve ka-
rarlar, disiplin yaptırımına konu edilebilmektedir.
121
Burada üzerinde
durulması gereken husus, verilen kararın yasa tarafından yargı men-
subuna çizilen sınırlar içerisinde olup olmadığıdır. Yargı mensubu ta-
rafından verilen karar, yasa kapsamında alabileceği kararlardan ise,
hukuki takdirin yanlış olması durumunda, disiplin soruşturması baş-
latmak yerine, kanun yolu aşamasında düzeltilmesi beklenilmelidir.
122
117
2802 sayılı Hâkimler ve Savcılar Kanunu’nun 97. maddesi,
www.mevzuat.gov.tr,erişim tarihi: 11.05.2015
118
6087 sayılı Hâkimler ve Savcılar Yüksek Kurulu Kanunu’nun 17/4. maddesi,
www.mevzuat.gov.tr, erişim tarihi: 11.05.2015
119
http://www.aljazeera.com.tr/haber/17-25-aralik-savcilarina-ihrac, erişim tarihi:
02.06. 2015.
120
http://www.grihat.com.tr/iste-savci-celal-karanin-mahkemeye-verdigi-savunmanin-tam-metni-17791h.htm, erişim tarihi: 31.05. 2015
121
Steven Lubet, Judicial Discipline and Judicial Independence, Law and Contem-
porary Problems, 61, s. 72)
122
Steven Lubet, s.73