Previous Page  57 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 57 / 473 Next Page
Page Background

Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi Kararlarında Hâkim ve Savcılara İlişkin Disiplin ...

56

rosuna müfettiş göndermesi tepki toplamış ve Bakan, güvensizlik oyu

ile düşürülmüştür. Bu olay sonrasında ilgili mevzuat de

ğiştirilmek

suretiyle Bakanın hâ

kim ve savcıların denetimine ilişkin yetkisi sı-

nırlandırılmıştır. Bakanın sahip olduğu inceleme ve soruşturma açma

yetkisi yeni düzenlemeyle, Yargıtay Başsavcılığı’ndan bu yönde talepte

bulunmaya dönüştürülmüştür.

129

Öte yandan, Avrupa Konseyi’ne üye hiçbir ülkede, adalet bakan-

lığı müsteşarı ya da eşdeğer bir kamu görevlisi, yargı kuruluna üye

değildir. Adalet Bakanının kurul üyesi olabileceğinin ifade edildiği ça-

lışmalarda bile,

müsteşarın üyeliğine son verilmesi gerektiği belirtil-

miştir

130

. Eleştirilerin temel çıkış noktası, 2992 sayılı Adalet Bakanlığı-

nın Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin

Değiştirilerek Kabulü Hakkında Kanun’un 6. maddesinde belirlenen,

görev tanımıdır. Bu maddeye göre müsteşar, bakanın emrinde olup,

bakanın emir ve direktifleri yönünde bakanlığın amaç ve politika-

larını yürütmekten sorumludur. Müsteşar, birinci sınıf hâ

kim veya

savcı olsa bile, siyasi bir kişilik olan Adalet Bakanının hiyerarşik ola-

rak astı konumunda olması nedeniyle, kurul çalışmalarında bakandan

bağımsız hareket etmesinin zor olduğu belirtilmektedir.

131

Tüm bu gerekçelerle, ülkemiz açısından da, hâkimlerle ilgili di-

siplin süreçlerini karara bağlayan bir kurulun başkanının, siyasal bir

kimliği bulunan adalet bakanı olması ve bakanlık müsteşarının doğal

üye olarak disiplin dosyalarının genel kuruldaki görüşmelerine katıl-

ması, kurul üzerinde yürütmenin etkisine ve baskısına yol açabileceği,

dolayısıyla yargı bağımsızlığı açısından sakıncalar doğurabileceği ge-

rekçesiyle eleştiri konusu yapılmaktadır.

132

Uygulamada inceleme ve soruşturmalar, müfettiş ya da muhakkik

eliyle yapılmaktadır. Kurul müfettişleri görevlerini yerine getirirken

yapacakları araştırma, inceleme ve soruşturmalarda, lüzum gördük-

leri kimseleri yeminle dinleyebilmekte, gerektiğinde istinabe yoluna

başvurabilmekte, sübut delilleri ile gereken bilgileri kamu kurum ve

kuruluşlarından doğrudan toplayabilmektedir. Müfettişler, yapacak-

129

Burak Çelik, s. 187.

130

Burak Çelik, s. 229.

131

Burak Çelik, s. 229.

132

Burak Çelik, s. 189