Previous Page  72 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 72 / 473 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (121)

Tevfik Sönmez KÜÇÜK

71

SPK’ya aykırılık oluşturduğu öne sürülmüştür.

5

Demokratik Toplum

Partisi ise Yargıtay Cumhuriyet Başsavcısı’ndan aldığı uyarı doğrultu-

sunda büyük kongresini toplayarak hemen Tüzüğünü değiştirmiş ve

fakat Tüzüğünde bulunmamasına rağmen bu sistemi fiilen uygulama-

ya devam etmiştir.

6

Benzer bir husus, Demokratik Toplum Partisi’nin siyasi halefi olan

Barış ve Demokrasi Partisi açısından geçerlidir. Barış ve Demokrasi

Partisi Tüzüğü’nün yalnızca 3. maddesinde, eş başkanlık sistemini

gerçekleştirmenin partinin en temel amacı olduğu belirtilmiş, Parti

Tüzüğünde eş başkanlık ile ilgili başka herhangi bir hüküm öngörül-

memiştir.

7

Bu bağlamda üzerinde durulması gereken husus ise şudur:

Barış ve Demokrasi Partisi, 12.07.2014 tarihinde III. Olağan Kurultayı’nı

gerçekleştirmiş ve partinin adını, Demokratik Bölgeler Partisi olarak

değiştirerek, Parti Tüzüğünde önemli değişikliklere gitmiştir.

8

Bu

çerçevede önem arz eden noktayı, Kurultay tarafından eş genel baş-

kanlık sisteminin kabul edilmesi oluşturmaktadır.

9

Hatta Demokratik

5

Gerekçe için bkz.

http://www.internethaber.com/yargitay-dtpyi-uyardi-3471h.

htm, Çevrimiçi: 10 Eylül 2015.

6

Bu noktada akla şöyle bir soru gelebilir: Peki, SPK’da öngörülmemesine ve parti

tüzüğünde düzenlenmemesine rağmen, eş başkanlık kurumu nasıl uygulanmış-

tır? Uygulamada bu sorun şu şekilde çözüme kavuşturulmuştur: SPK md. 15 /

5 uyarınca, “Parti tüzüğü, genel başkana görevinin yerine getirilmesinde ve yet-

kilerinin kullanılmasında yardımcılık etmek üzere genel başkan yardımcısı…

öngörebilir...”. Demokratik Toplum Partisi ile Barış ve Demokrasi Partisi gibi eş

başkanlık müessesini benimseyen fakat SPK’da bu yönde herhangi bir kural bu-

lunmadığından eş başkanlık kurumunu düzenleme konusu yapamayan partiler,

merkez karar ve yönetim kurullarında bir genel başkan yardımcısı seçmekteydi.

Büyük kongre tarafından belirlenen genel başkan ise, merkez karar ve yönetim

kurullarının tespit ettiği bu genel başkan yardımcısına, SPK md. 15 / 5 doğrultu-

sunda belli yetkilerini devretmekte ve bu kişi, uygulamada eş genel başkan ola-

rak nitelendirilmekteydi. Ancak, yine de belirtilmelidir ki, bu husus, parti içinde

ve kamuoyunda eş genel başkan olarak anılan genel başkan yardımcısının, genel

başkana karşı sorumlu ve bağlı olduğu gerçeğini değiştirmemekteydi. Kısacası,

her ne kadar, uygulamada yetkiler, eşit bir şekilde kullanılsa da, kâğıt üzerinde

asıl yetkili organ, genel başkan yardımcısı değil, genel başkandı.

7

Bu konuda bkz. Barış ve Demokrasi Parti Tüzüğü,

http://www.yargitaycb.gov.

tr/Partiler/kimlik/bvdp.pdf, Çevrimiçi: 10 Eylül 2015, s. 1.

8

Demokratik Bölgeler Partisi Tüzüğü için bkz.

http://www.yargitaycb.gov.tr/

Partiler/kimlik/dbp.pdf, Çevrimiçi: 10 Eylül 2015.

9

Eş genel başkanlık kurumu ile ilgili kurallar için bkz. Demokrat Bölgeler Partisi

Tüzüğü md. 50–53. Bu konuda bkz. Demokrat Bölgeler Partisi Tüzüğü, s. 26–27.

Barış ve Demokrasi Partisi’nden ayrılan milletvekilleri tarafından kurulmuş olan

Halkların Demokratik Partisi’nin Tüzüğünde de benzer biçimde eş genel başkan-