

TBB Dergisi 2015 (121)
Tevfik Sönmez KÜÇÜK
75
lığı görevini yerine getirdiği için) genel başkan olamayan, fakat üyeler
tarafından partinin lideri olarak görülen bir kişi, eş genel başkanlık
sistemi ile parti içi işleyişi kontrolü altında tutabilir. Parti içi iktidar,
eş genel başkanlar arasında paylaştırıldığından, diğer bir ifade ile tüm
yetkileri bünyesinde toplayan ve ön plana çıkan bir genel başkan bu-
lunmadığından, bu fiili lider, parti ile bağı kesilmiş olsa da, parti içi
iktidarın bölünmesinden yararlanarak, parti içi işleyişe bütünüyle nü-
fuz edebilir. Hatta 2007 yılında yapılan Anayasa değişikliği ile birlikte
cumhurbaşkanının artık doğrudan doğruya halk tarafından seçildiği
nazara alınırsa, cumhurbaşkanı seçilen eski genel başkanın, halkın ço-
ğunluğunun desteğini de arkasına alarak, eş genel başkanlık sebebiyle
eski partisi içinde oluşabilecek iktidar boşluğunu daha kolay doldura-
bileceği öne sürülebilir.
2. Partilerin Belde Teşkilatı Kurma Zorunluluğunun
Kaldırılması
2.3.2014 tarihli Temel Hak ve Hürriyetlerin Geliştirilmesi Amacıy-
la Çeşitli Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun’un 3. mad-
desi aracılığı ile SPK md. 20’de gerçekleştirilen bir diğer değişikliği,
ilçelerde örgütlenebilmek için belde teşkilatı kurma zorunluluğunun
kaldırılması oluşturur. Gerçekten, bu maddeye göre, partilerin ilçe
teşkilatı; ilçe kongresi, ilçe başkanı, ilçe yönetim kurulu ve kurulmuş
ise belde teşkilatından oluşur ve partilerin beldelerde teşkilat kurması
zorunlu değildir. Oysa SPK md. 20 / 1’in ilk halinde, partilerin ilçe teş-
kilatları arasında kurulması zorunlu bir organ olarak belde teşkilatları
da sayılmakta ve bir ilçede örgütlenebilmek için beldelerin en az yarı-
sında teşkilat kurmuş olma veya beldelerin sayısı, üç ya da daha az ise
bu beldelerin yalnız birinde örgütlenmiş olmak yeterli görülmekteydi.
Bu hükmün kabul edilmesi ile birlikte, partilerin ilçelerde teşkilatlan-
malarının daha da kolaylaştığını söylemek mümkündür. Bu durumun
partilerin kendi iç düzen ve işleyişleri hakkında serbestçe karar vere-
bilmeleri anlamına gelen kurumsal parti özgürlüğünü olumlu yönde
etkileyeceği iddia edilebilir. Ne var ki, bu bağlamda ortaya şöyle bir
soru atılabilir: Peki, bu düzenleme, parti içi demokrasi ilkesini ne yön-
de etkilemektedir?