Previous Page  104 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 104 / 473 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (122)

Yusuf Ziya POLATER

103

dahil birçok ülkede, gizlilik kural, açıklık istisna haline gelmiştir.

7

Bu

yaklaşımla kamu hizmeti sunmakla yükümlü olan kamu kurum ve

kuruluşlarının üzerinde gizlilik bir nevi tabu şekline dönüşmüştür.

Yöneticiler ve bürokrasi, kamu yararını gözetmek için bilgi ve bel-

geleri saklamanın yanında, kendi hata ve kusurlarını örtbas etmek,

kamuoyundan gelecek eleştirilere maruz kalmamak amacıyla gizlilik

zırhına başvurmuşlardır.

8

Geleneksel yönetim sistemine egemen olan düşünce, gizlilik için-

de çalışmak ve elinde bulunan her türlü bilgi ve belgeyi

“devlet sırrı

olarak değerlendirmektir. Weberyan bürokrasi anlayışı olarak ifade

edilen bu zihniyetin hâkim olduğu devletlerde, bürokratik yapı her

zaman gizli oturumlar yönetimi olmak taraftarıdır. Bu nedenle bil-

gisini ve eylemlerini eleştirel gözlerden olabildiğince saklamayı gaye

edinmiş bir yapı söz konusudur.

9

Yukarıda sayılan yönetimde gizlilik sebeplerine baktığımızda gör-

mekteyiz ki, kamu yönetiminin içinde var olan bürokratik yapı, söz

konusu gizlilik sebeplerini, gizliliğin gerekçesi olarak kullanmıştır.

Bürokrasi yönetimde gizlilik ve kapalılık yaratmak istediğinde, yuka-

rıda sayılmış olan sebeplerin birçoğunu gerekçe göstererek yönetime

bir perde çekilmesinde etkin bir rol oynamıştır. Bu bakımdan, yöne-

timde gizlilik ve kapalılığın geniş bir uygulama alanı bulmasındaki

rolü aşikâr olan bürokrasi ve dolayısıyla da bürokratik yapıdır.

10

An-

cak bürokrasinin bu yaklaşımı gizliliğin tek kaynağı ya da tek uygula-

ma yeri olduğu anlamına kesinlikle gelmemektedir. Gizlilik ve kapa-

lılık, devletin hemen-hemen tüm organlarında mevcudiyetini bulmuş

olgulardır. Başta belli kararlarını ve uygulamalarını kamudan gizleme

eğilimde olan yürütme organı olmak üzere, yargı organı da gizlilik

eğiliminde olmuştur. Mahkemelerde bazı duruşmaların kamuya ka-

patılması, yasama organında bazı oylamaların kapalı yapılması bu

duruma örnek olarak verilebilir.

11

7

Azer, s. 32.

8

Berkant Durmuş, Bilgi Edinme Hakkının Türk Kamu Yönetimi Üzerinde Etkisi,

Yüksek Lisans Tezi, Kocaeli, 2010, s. 7.

9

Yüksel Hız/Zekeriya Yılmaz, Bilgi Edinme ve Dilekçe Hakkı, Seçkin, Ankara,

2004, s. 48.

10

Azer, s.32-33.

11

Durmuş, s. 5.