Previous Page  114 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 114 / 473 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (122)

Yusuf Ziya POLATER

113

biçimini düzenleyen 4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu (BEHK)

9 Ekim 2003’de kabul edilmiştir. BEHK, anayasal güvenceye kavu-

şan bilgi edinme hakkının sonucu olarak karşımıza çıkmıştır. Keza

Anayasa’nın 74. maddesine (07.05.2010–5982 S.K./8. md. ile) yapılan

değişiklikle

“Herkes, bilgi edinme ve kamu denetçisine başvurma hakkına

sahiptir.”

ifadesi ek fıkra olarak eklenmek suretiyle, bilgi edinme hak-

kının anayasada açıkça yer alması sağlanmıştır.

BEHK’nın kabul edilmesinde kuşkusuz Avrupa Birliği’ne uyum

sürecinin, uluslararası sözleşme hükümlerinin ve Avrupa Birliği mev-

zuatının da etkisi olmuştur. Ayrıca Avrupa Konseyi Bakanlar Komi-

tesinin 21 Şubat 2002 tarihli Tavsiye Mektubu da bu kapsamda de-

ğerlendirilebilir.

52

Kanun 24 Ekim 2004 tarihli ve 25269 sayılı Resmi

Gazete’de yayımlanmış ve yayımından itibaren 6 ay sonra 24 Nisan

2004 tarihinde yürürlüğe girmiştir. BEHK’nın 31. maddesi gereğince

hazırlanan uygulama yönetmeliği ise 27 Nisan 2004 tarihinde yayım-

lanmıştır.

Kanun’un amacı birinci maddede; demokratik ve şeffaf yönetimin

gereği olan eşitlik, tarafsızlık ve açıklık ilkelerine uygun olarak kişi-

lerin bilgi edinme hakkını kullanmalarına ilişkin esas ve usulleri dü-

zenlemek olarak belirtilmiştir. Kanun’un genel gerekçesinde de kamu-

oyu denetimi güçlendirilen, kamu güveni daha yüksek ve bireylere

daha yakın, demokratik ve şeffaf bir yönetim oluşturularak, devletin

demokratik karakterinin güçlendirilmesinin amaçlandığı belirtilmiş-

tir.

53

Belirtilen amaçlara ulaşabilmek için bilgi edinme hakkının kulla-

nımına yönelik usul ve esaslar ile hakkın sınırları yasal düzenlemeye

kavuşturulmuştur.

Yasa koyucu bilgi edinme hakkının; eşitlik, tarafsızlık ve açıklık

ilkelerine uygun olarak kullanılmasını da gerekli görmüştür. Bilgi

edinme hakkı, kanunda tanımlanmamıştır. Bilgi edinme hakkı dar

anlamda, hakkında işlem yapılan ya da yapılacak olan, karar alınan

ya da alınacak olan kişilerin yönetimden ihtiyaç duydukları bilgileri

öğrenebilmeleri temeline dayanmaktadır. Geniş anlamda ise, yöneti-

min elinde bulundurduğu her türlü bilgi, belge ve verilere ulaşabilme-

yi ifade eder. Kanunun 3/b ve 4. maddelerinden vatandaşların bilgi

52

Akşener/Çakmakçı, s. 19.

53

Akşener/Çakmakçı, s. 48-49.