Previous Page  116 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 116 / 473 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (122)

Yusuf Ziya POLATER

115

zın sınırlandırılması suretiyle kamusal çıkarlarla aralarında dengeyi

oluşturabilmektir.

59

İdarenin elindeki bilgi ve belgelerin çeşitli nedenlerle açıklanma-

sının istenmediği durumlar söz konusu olabilir. Bu gibi hallerde idari

bilgileri elde etmedeki bireysel çıkarla, idarenin bilgi ve belgeleri sak-

lamasındaki kamusal çıkar arasında hassas bir dengenin kurulması

gerekmektedir. Başka bir deyişle, kamusal yararın gerektirdiği du-

rumlarda, özüne dokunmamak ve bilginin elde edilmesindeki birey-

sel yararla idarenin bilgi ve belgeyi açıklamasındaki denge gözetilmek

kaydıyla bilgi edinme hakkına bazı sınırlamalar getirilmesi mümkün-

dür.

60

Birleşmiş Milletler İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi, Medeni ve

Siyasal Haklar Sözleşmesi ile Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesinde de

bilgi edinme hakkının, demokratik bir toplumda, ulusal güvenliğin ve

kamu düzeninin sağlanması, sağlığın, ahlakın, başkalarının şöhret ve

haklarının korunması amacıyla sınırlandırılabileceği düzenlenmiştir.

Avrupa Konseyi Bakanlar Komitesinin 21.02.2002 tarihli tavsiye ka-

rarında da, ulusal güvenlik, savunma, kamu güvenliği, suç oluşturan

eylemlerin önlenmesi, araştırılması ve kovuşturulması, ticari ve diğer

ekonomik çıkarlar, kamu yetkililerince yapılan inceleme, denetim ve

gözetim, devletin ekonomik, parasal ve döviz politikalarına ilişkin

olmak üzere kanun ile bilgi edinme hakkının sınırlandırılabilece-

ği belirtilmiştir.

61

Bu hakka ilişkin ülkemizde var olan sınırlama se-

beplerine geçmeden önce, bilgi edinme hakkı kanununa sahip diğer

ülkelerdeki sınırlamalar da genel olarak; milli savunma, dış ilişkiler,

ülkenin ekonomik çıkarı, özel yaşamın gizliliği, ve ticari sırlara ilişkin

bilgilerle ilgilidir.

62

BEHK’nın dördüncü bölümde 15. ve 28. maddeler arasında BM

İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi ve AİHS doğrultusunda bu hakkın

59

Ramazan Çağlayan, “İdare Hukuk Açısından Bilgi Edinme Hak ve Özgürlüğü”,

İdari Usul Kanunu Hazırlığı-Uluslararası Sempozyumu, Ankara 1998, IV.Oturum,

s. 236’dan aktaran N. İlker Çolak, “Bilgi Edinme Hakkının Sınırları ve Sınırlama

Ölçütleri”, s. 1.

http://www.ilkercolak.com.tr/bilgi-edinme-hakkinin-sinirlari-

ve-sinirlama-olcutleri/ (01.11.2014); Döner, s. 105.

60

Döner, s. 105-106.

61

Yılmazoğlu, s. 64.

62

Kaya, s. 251.