Previous Page  117 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 117 / 473 Next Page
Page Background

Bilgi Edinme Hakkının Sınırları ve Devlet Sırrı

116

sınırları düzenlenmiştir. Ancak 14 maddede düzenlenen bu sınırla-

maların sözleşmelerde belirlenenden daha geniş bir alanı kapsadığı-

nı söylemek yanlış olmayacaktır. Bu sınırlama sebeplerinden

“Devlet

Sırrına İlişkin

” sınırlama hariç diğer sınırlama sebeplerini, başka bir

ifadeyle istisna hükümlerini genel hatlarıyla açıkladıktan sonra, dev-

let sırrına ilişkin sınırlama sebebini ayrı bir bölüm altında incelemeye

çalışacağız.

1. Yargı Denetimi Dışında Kalan İşlemler

BEHK’nın 15. maddesine göre; yargı denetimi dışında kalan idari

işlemlerden kişinin çalışma hayatını ve mesleki onurunu etkileyecek

nitelikte olanlar, bilgi edinme hakkı kapsamındadır. Ancak bu şekilde

sağlanan bilgi edinme hakkı, işlemin yargı denetimine açılması sonu-

cunu doğurmaz. Burada dikkat edilmesi gereken nokta, yargı deneti-

mi dışında bırakılan Cumhurbaşkanı’nın tek başına yapacağı işlemler

ile Hâkimler Savcılar Yüksek Kurulu ve Yüksek Askeri Şura’nın yargı

denetimi dışında kalan kararları için bilgi edinme başvurusu yapıl-

dığında, bu başvurular bilgi edinme hakkının kapsamı dışında kal-

dığı gerekçesiyle reddedilmesi durumudur. Ancak belirtilen kararlar-

dan kişinin çalışma hayatını ve mesleki onurunu etkileyecek nitelikte

olanlar bilgi edinme hakkı kapsamındadır. Örneğin, HSYK tarafından

birinci sınıfa ayrılması uygun görülmeyen bir hâkim veya savcının,

bilgi edinme hakkı kapsamında bu işlemin gerekçesi hakkında Adalet

Bakanlığı’ndan talepte bulunma ve işlemin nedenini öğrenme hakkı

bulunmaktadır. Ancak elde edilen bilgi ve belge, ilgilinin işleme kar-

şı yargı yoluna gidebilmesi sonucunu doğurmayacaktır. Burada yargı

yoluna başvurulamayacak bir bilginin ne faydası olabilir gibi bir dü-

şünce akla gelse de idarenin yapacağı bu kabilden işlemin sebebinin

ilgili tarafından öğrenilebileceğini hatta kamuoyunda bilinebileceğini

öngörerek hareket etmesi idareyi daha dikkatli olmaya, hukuka uy-

gun davranmaya itecektir.

63

Bilgi Edinme Değerlendirme Kurulu (BEDK) bir kararında, Cum-

huriyet Savcısı olarak göreve başladığı tarihinden itibaren hakkında

2802 sayılı Hâkimler ve Savcılar Kanunu kapsamında düzenlenen sicil

63

Özkan, s. 78.