

TBB Dergisi 2016 (122)
Yusuf Ziya POLATER
119
Ancak burada önemli olan sadece idari soruşturmanın devam ettiği
zaman sürecinde ve maddede sayılan gerekçeler ile bilgi edinme hak-
kı kapsamına istisna getirildiği hususudur. İdari soruşturma tamam-
landıktan sonra bu maddeye dayanılarak bilgi veya belgeye erişim
engellenemez.
72
BEDK bir kararında, kınama cezasına dayanak teşkil eden soruş-
turma raporu ile dosyanın her türlü eklerinin istenilmesi talebi hak-
kında; soruşturma dosyasında yer alan öğrencilerin isimlerinin ve
ifade tutanaklarının 4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu’nun 19.
maddesinin a, b ve d bentleri gereği olarak erişime açılamayacakları-
na, bu bilgi ve belgeler evraktan çıkartıldıktan sonra dosyasının ekle-
riyle birlikte talep edene verilmesi gerektiğine karar vermiştir.
73
5. Adlî Soruşturma ve Kovuşturmaya İlişkin Bilgi veya
Belgeler
Bilgi edinme hakkının bir sınırı da adli soruşturma veya kovuş-
turmaya ilişkin bilgi veya belgelerdir. BEHK’nın 20. maddesinde açık-
lanması veya zamanından önce açıklanması halinde;
“a) Suç işlenmesine yol açacak,
b) Suçların önlenmesi veya soruşturulması ya da suçluların kanuni yol-
larla yakalanıp kovuşturulmasını tehlikeye düşürecek,
c) Yargılamayı engelleyecek bilgi ve belgeler
d) Hakkında dava açılmış bir kişinin adil yargılanma hakkını ihlâl edecek,
nitelikte bilgi ve belgeler”
istisna kapsamında tutmuştur. Düzenlemede
idari soruşturmada olduğu gibi adli soruşturmaya konu olan haller
sayılarak, bu hallerde bilgi ve belgeye erişim engellenmiştir.
BEDK bir kararında, Cumhuriyet Başsavcılığı’nca verilen takipsiz-
lik kararına ilişkin soruşturma evrakının 1412 sayılı Ceza Muhakeme-
leri Usulü Kanunu’nun 143. maddesi kapsamında bulunan bir hazırlık
soruşturması evrakı olması nedeniyle, kanunun 20. maddesinin ikinci
fıkrasındaki istisna kapsamında olduğuna karar vermiştir.
74
72
Hız/Yılmaz, s.108.
73
BEDK, KT 05.03.2008, KS 2008/196.
74
BEDK, KT 01.11.2004, KS 2004/165,