

TBB Dergisi 2016 (122)
Yusuf Ziya POLATER
123
9. Fikir ve Sanat Eserleri
Bilgi edinme hakkının sınırlarından birini de fikir ve sanat hakları
oluşturmaktadır. BEHK’nın 24. maddesinde;
“fikir ve sanat eserlerine iliş-
kin olarak yapılacak bilgi edinme başvuruları hakkında ilgili kanun hükümleri
uygulanır.”
demek suretiyle, fikir ve sanat eserlerinin tamamı bu kanun
kapsamı dışında değerlendirmeye tabi tutmuştur. Bu hüküm fikir ve
sanat eserlerinin niteliğinden kaynaklanan zorunlu bir düzenlemedir.
Maddede, sadece fikir ve sanat eserlerinin ifade edilmesi eleştirilmiş-
tir. Buna göre; fikir ve sanat eserleri, fikri mülkiyet hukukunun sadece
bir bölümünü oluşturduğundan maddenin kenar baslığının fikri ve
sınai haklar hukukunun tüm alanlarını (patent, faydalı model, mar-
ka, tasarım, fikir ve sanat eserleri) kapsayacak şekilde düzenlenmesi
ve özellikle de tescil öncesi veya eser sahibinin açıklama iradesinden
önceki safhanın da bu maddenin kapsamına alınması gerektiği ifade
edilmiştir.
83
BEDK, 17.10.2004 tarihinde ÖSYM tarafından yapılan idari yargı
hâkim adaylığı sınavı soru ve cevaplarının, fikir eseri olduğu gerekçe-
siyle ilgiliye verilmemesiyle ilgili yapılan başvuru sonucunda; bir ku-
rumun hazırladığı sorular üzerinde telif hakkının olmasının doğal ol-
duğunu, ancak söz konusu soruların bir kamusal sınavda kullanıldığı
için kamunun elinde bulunan bir bilgi ve belge niteliğini kazandığını,
4982 sayılı Kanun kapsamında kamuya ve ilgililere açık hale geldiği-
ni belirterek, sınav soru ve cevaplarının ilgiliye verilmesi gerektiğine
karar vermiştir.
84
10. Kurum İçi Düzenlemeler
BEHK’nın 25. maddesinde; kurum ve kuruluşların, kamuoyunu
ilgilendirmeyen ve sadece kendi personeli ile kurum içi uygulamala-
rına ilişkin düzenlemeleri hakkındaki bilgi veya belgeleri, bilgi edin-
me hakkının kapsamı dışında tutmuştur. Maddenin devamında ise
söz konusu düzenlemeden etkilenen kurum çalışanlarının bilgi edin-
me haklarının saklı olduğu belirtilmiştir. Düzenleme ile bir anlamda
“
ilgili olma
” şartı getirilerek, bilgi edinme hakkının istisnası yaratılmış
83
Zengin, s.109.
84
BEDK, KT 18.05.2005, KS 2005/345.