Previous Page  126 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 126 / 473 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (122)

Yusuf Ziya POLATER

125

Ancak bu konuda istisnanın istisnası öngörülerek; bilimsel, kültü-

rel, istatistik, teknik, tıbbi, mali, hukuki ve benzeri uzmanlık alanların-

da yasal olarak görüş verme yükümlülüğü bulunan kişilerin görüşleri,

eğer idarelerin kararlarına dayanak teşkil ediyorsa istisna uygulanma-

yarak bu görüşlere erişilebilmektedir.

88

BEDK aksi kararlaştırılmamış

olması durumunda bu bilgilerin erişime açılması gerektiğine karar

vermektedir. Bu konuda esasa girmeden, şekli bir değerlendirme yap-

maktadır. BEDK bir kararında; SSK Başkanlığı’ndan talep edilen bilgi

ve belgelerin aksi kararlaştırılmamış ise erişime açılması gerektiğine

karar vermiştir.

89

Kurul dikkat çekici bir kararında ise Kamu Personel

Kanunu Taslağı’nın 26. madde uyarınca verilmemesinde bir aykırılık

görmemiştir. Bununla birlikte taslağın hangi kurul ya da kurullarda

görüşüldüğü bilgisinin verilmesi gerektiğini belirtmiştir.

90

12. Tavsiye ve Mütalaa Talepleri

BEHK’nın 27. maddesinde; kamu kurum veya kuruluşlardan iste-

necek tavsiye ve mütalaa (öneri ve görüş) istemleri bilgi edinme hakkı

kanunu kapsamı dışında bırakılmıştır. Tavsiye ve mütalaa taleplerin-

den ne anlaşılması gerektiği konusunda hem kanun gerekçesinde hem

de BEHK da bir açıklık bulunmamaktadır. Tavsiye sözlük anlamı iti-

bariyle öğütleme, yol gösterme anlamındadır. Mütalaa ise görüş, dü-

şünce olarak tanımlanmaktadır. BEDK’ya göre mütalaa veya tavsiye

niteliğinde, kayıtlara geçmiş bilgi ve belgeler bilgi edinme hakkı kap-

samında olup istisna dışındadır. Ancak talep edilen bilginin kurumca

oluşturulması gereken mütalaa ve tavsiye talebi olması halinde istisna

kapsamında kabul edilmelidir.

91

Milli Güvenlik Siyaset Belgesinin hukuk hiyerarşisindeki yeri, bu

belgenin gizli olduğuna hangi kurum tarafından hangi yasaya daya-

nılarak karar verildiğine ilişkin bilgiler mütalaa talebi niteliğindedir.

92

Bilgi edinme hakkının temel amacı şeffaflığı sağlamaktır. Hukuk dev-

letinde devletin açıklayamayacağı işlemler çok-çok sınırlı olmalıdır.

Milli Güvenlik Siyaset Belgesi gibi bütün vatandaşları ilgilendiren bir

88

Çağlayan, s. 461.

89

Yılmazoğlu, s. 114-115.

90

BEDK, KT 20.12.2004, KS 2004/241.

91

Hız/Yılmaz, s. 114.

92

BEDK, KT 11.02.2005, KS 2005/88.