Previous Page  129 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 129 / 473 Next Page
Page Background

Bilgi Edinme Hakkının Sınırları ve Devlet Sırrı

128

olan gizlilik derecesi olması gerekmektedir. Kanunun uygulanması-

na ilişkin yönetmeliğin 27’nci maddesi de aynı hükmü tekrar etmiş-

tir. Madde düzenlemesinde devlet sırrı kavramı tanımlanmamıştır.

Bilgi edinme hakkının istisnasını oluşturan “

devlet sırrı

” kavramının

tanımlanmamış olması, hakkın kullanımını doğrudan etkileyebilecek

önemli bir sorun niteliğindedir.

Devlet sırları öğretide tanımlanması güç olarak kabul edilirken

daha önce kadük olan sonra tekrar meclise sunulan ancak bir türlü

yasalaşmayan Devlet Sırları Kanunu Tasarısında (DSKT) “

devlet sırrı

iki ayrı kapsamda ele alınmıştır. Bunlar

“devler sırrı

” ve “

niteliği gereği

gizli kalması gereken bilgi ve belgeler”

dir. DSKT’nın 3. maddesinin birin-

ci fıkrasına göre devlet sırrı; açıklanması ve öğrenilmesi devletin dış

ilişkilerine, milli savunmasına ve milli güvenliğine zarar verebilecek;

anayasal düzeni ve dış ilişkilerinde tehlike yaratabilecek, bu nedenler-

le niteliği itibariyle gizli kalması gereken bilgi ve belgeler olarak ifade

edilmiştir. Tasarı yasalaşmadığı için devlet sırrı kapsamına giren bilgi

ve belgelerin belirlenmesinde Bilgi Edinme Değerlendirme Kurulu ve

yargı kararlarının yol gösterici olması beklenmektedir.

98

Devletin kendine özgü, korunması gereken yararlarının bulun-

duğu anlayışına dayanan antidemokratik siyasal sistemlerde, bireyin

bilgilenmesi, ne hak, ne de görevdir. Bu sistemlerde, bilgilenmenin

sınırlanması, “

devlete özgü yararlar

” kapsamındadır. Diğer bir ifadey-

le, antidemokratik sistemlerde birey açısından, “

bilgiye açık

”, “

bilgiye

kapalı

” alanlar yaratılır. Bilgilenme hakkını ve dolayısıyla şeffaf yö-

netimi güvenceye almak, ancak bireysel bilgilenme hakkının kabul

edilmesi, devlet sırrı kavramının sınırlandırılması ve bilgi dolaşımı-

nı engelleyen, antidemokratik yaklaşımların giderilmesiyle mümkün

olabilir. Eğer devlet sırrı kavramının yasal bir tanımı yapılmazsa ve

hangi bilgilerin devlet sırrı kapsamına gireceği yasada sayma yoluyla

belirlenmezse, bu kavramın içinin doldurulması yönetimin takdirine

bırakılmış olur.

99

Bu durumda yönetim, istediği bilgi ve belgeleri dev-

let sırrı kapsamına sokarak bilgi edinme hakkının kullanılmasının

önüne geçebilir ki bu da gerçek anlamda yönetimde açıklığın sağlan-

masını engeller.

98

Hız/Yılmaz, s. 104-105.

99

Küçük, s. 115; Kırışık, s. 150.