

TBB Dergisi 2016 (122)
Semih Batur KAYA
19
yandan Sartori liberal demokrasinin halkın özgürleştirilmesi ve halkın
yetkilendirilmesi olarak iki yönü üzerinde durmaktadır. Bu bakımdan
liberal demokrasi, halkın zorbalıktan korunması (demo-protection)
ve halkın yönetimdeki etkinliğini sağlamasının (demo-power) birle-
şimidir denilebilir.
22
Bu durumda halkın devletin sınırlandırılması ile
gelişen özgürlüğü, yönetimde söz sahibi olunması ile güvenceli bir
siyasal sisteme dönüşmektedir; böylelikle negatif ve pozitif özgürlük
sağlanmış olunur ve negatif özgürlük bu anlamdaki demokrasinin ön
şartıdır.
23
Bu doğrultuda Diamond’ın da belirttiği gibi liberal demok-
rasinin üst norm olarak bağlayıcı bir anayasanın varlığını gerektirdiği
ve liberal demokrasinin bu anlamda anayasal demokrasi olduğu söy-
lenebilir.
24
Gerçekten de Paquino’nun da belirttiği gibi demokrasi iktidarda
olan parti veya partilerin seçimlerde kaybedebildiği veya nihayetinde
bir noktada öyle bir durum varlık bulur ki kaybetmek zorunda kaldığı
bir siyasal düzen şeklinde gelişmektedir. Dolayısıyla demokrasilerde
yapılan seçimler de “kaybedenlerin cehenneme gönderildiği kutsal bir
karar değildir; aksine azınlığın isteği doğrultusunda hükümlerin ip-
tal edilebildiği hakem altında kazananların siyasal gücün bir kısmını
kullanabilmesidir.”
25
etnik, dinsel ve diğer azınlık gurupların kendi menfaatlerini siyasi süreçte ifade
etme, kendi dillerini konuşma ve kültürlerini yaşama hakkından hukuken veya
fiilen yasaklanmaması. 5) Partilerin ve seçimlerin dışında vatandaşların kendi
menfaat ve değerlerini, çeşitli bağımsız dernekler ve hareketler vasıtasıyla ifade
ve temsil edebilecekleri kanalların varlığı. 6) Vatandaşların engellenmeksizin ula-
şabilecekleri, bağımsız medya dahil, alternatif bilgilenme kaynaklarının varlığı. 7)
Bireylerin, inanç, düşünce, tartışma, konuşma, yayın, toplanma, gösteri ve dilekçe
haklarına geniş ölçüde sahip olmaları. 8) Vatandaşların, kanun karşısında siyase-
ten eşitliği. 9) Bireysel ve kolektif hürriyetlerin, bağımsız ve ayrımcılık gütmeyen
bir yargı organı tarafından etkin şekilde korunması ve yargı kararlarının diğer
iktidar merkezleri tarafından saygı görmesi ve yerine getirilmesi. 10) Hukuk dev-
letinin, vatandaşları haksız tutuklamalardan, sürgünden, terörden, işkenceden
ve bireysel hayatlarına diğer haksız müdahalelerden sadece devlete karşı değil,
aynı zamanda örgütlü devlet-dışı veya devlet-karşıtı güçlere karşı koruması.” Dİ-
AMOND, Larry, Developing Democracy; Toward Consolidation, The Johns Hop-
kins University Press, Baltimore ve Londra, 1999, s.11-12.’den aktaran Özbudun,
Türkiye’de Demokratikleşme, s. 194.
22
Erdoğan, s.111.
23
Erdoğan, s.111.
24
Özbudun, Türkiye’de Demokratikleşme, s.195.
25
Pasquale Pasquino, , “Constitutional Adjudication and Democracy, Comparative
Perspectives: USA, France, Italy”, Ratio Juris, C.11, S.1, 1998, s. 47.