Previous Page  22 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 22 / 473 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (122)

Semih Batur KAYA

21

Bu noktada bir diğer açıdan Dworkin’in çoğulcu demokrasi anla-

yışına değinilebilir. Dworkin burada “otaklık demokrasisi” kavramını

geliştirmektedir. Adından da belli olduğu üzere ortaklık demokrasisi

bir şirket veya ortaklığın yönetim biçimine benzemektedir; yönetici-

ler sadece kendilerine oy verenlerin değil bütün toplum kesimlerinin

çıkarlarını düşünmek durumundadırlar.

29

Ortak demokrasisi için üç

şart aranmaktadır. İlk olarak bütün yurttaşlar siyasal kararların alım

sürecine eşit şekilde söz sahibi olmaları gerekir; böylece farklı, hatta

rahatsız eden düşüncelere sahip olduğundan dolayı siyasal katılım sü-

recinin dışına atılmamalıdır. Dolayısıyla bu durum eşit oy hakkının

ötesinde anlamlar taşır. İkinci olarak ise herkesin varoluşunun siya-

si kararlara yansıtıldığı “eşit özen ilkesi” söz konusu olmalıdır; zira

kimsenin hayatı bir diğerinden üstün değildir. Üçüncü şart ise “onur

şartı”dır ve böylece bireylerin onurlarını korumaları doğrultusunda

sadece kendilerinin vermeleri gerektiği kararların çoğunluk tarafın-

dan alınamaması gerekmektedir.

O halde siyasal kararlar ancak bireylerin onurlarına aykırı olma-

dığı, bir diğer deyişle uyuşma gösterdiği oranda ortak bir şekilde alı-

nabilmelidir.

30

Çünkü gerçek anlamda hakkaniyet, bir diğer anlamda

“siyasal eşitlik”, çoğunlukçu demokrasi anlayışındaki eşit oy ilkesi ile

sağlanamaz; zira diğer insanları etkileme gücü olarak “siyasal nüfuz”,

eşit oy ilkesinin simetriği olarak siyasal alana tezahür etmez.

31

Şu hal-

de siyasal eşitliği çoğunlukçu demokrasi anlayışı ile sağlamak müm-

kün gözükmemektedir; çünkü bireylerin eşit söz hakkının söz konusu

olduğu, siyasal kararların alım sürecinde tüm bireylerin çıkarlarının

eşit bir şekilde dikkate alındığı ve bireylerin kişisel onurlarına aykırı

ortak kararların alınması noktasında baskı ve dayatmaya maruz kal-

madıkları bir toplumda ancak siyasal eşitlik söz konusu olabilir.

32

Günümüzde demokrasi Antik Yunan’da var olduğu şeklinden çok

farklı anlamlar kazanmakta ve bu şekilde boyut atlamaktadır. Kavram

olarak gökyüzünde bulunan ide haliyle demokrasi yeryüzüne indiril-

diğinde yaşam pratiğinde estetikle yoğrulmuş mükemmelliğini, bir

29

Ronald Dworkin, , “Siyasal Anayasanın Ahlaki Temelleri”,

Anayasa Yargısı Dergi-

si

, C. 28, Ankara 2008, s. 28.

30

Dworkin, s. 30.

31

Dworkin, s. 36-38.

32

Dworkin, s. 39.