Previous Page  28 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 28 / 473 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (122)

Semih Batur KAYA

27

Bu anlamda 2001’deki anayasa değişikliklerinin, özgürlük ve sı-

nırlandırma sarkacında anayasal mekanizmayı özgürlük lehine çevir-

se de genel olarak 1982 Anayasası’na hâkim olan otoriter yığılmayı,

deyim yerindeyse özgülükler üzerindeki puslu havayı yeterince da-

ğıtmadığı, Yüksek Mahkemenin sonraki kararlarına bakıldığında or-

taya çıkmaktadır.

45

Anayasa’nın 68.maddesinin dördüncü fıkrasında

“Siyasî partilerin tüzük ve programları ile eylemleri, Devletin bağım-

sızlığına, ülkesi ve milletiyle bölünmez bütünlüğüne, insan haklarına,

eşitlik ve hukuk devleti ilkelerine, millet egemenliğine, demokratik ve

lâik Cumhuriyet ilkelerine aykırı olamaz; sınıf veya zümre diktatörlü-

ğünü veya herhangi bir tür diktatörlüğü savunmayı ve yerleştirmeyi

amaçlayamaz; suç işlenmesini teşvik edemez.” şeklinde bir düzenleme

yer almaktadır. Anayasa m.69’un beşinci fıkrasına göre ise “Bir siyasî

partinin tüzüğü ve programının 68 inci maddenin dördüncü fıkrası

hükümlerine aykırı bulunması halinde temelli kapatma kararı veri-

lir.” denilmektedir.

46

Bu bağlamda aynı maddenin hemen bir sonraki

fıkrasında ise “Bir siyasî partinin 68 inci maddenin dördüncü fıkrası

hükümlerine aykırı eylemlerinden ötürü temelli kapatılmasına, ancak

onun bu nitelikteki fiillerin işlendiği bir odak haline geldiğinin Ana-

yasa Mahkemesince tespit edilmesi halinde karar verilir.” denilmiştir.

İşte 2001’deki değişiklikler sonrası Anayasanın 69.maddesinin al-

tıncı fıkrasına “odak olma”nın adeta gerçekleşme koşulları niteliğinde

bir düzenlemeye yer verilmiştir.

47

Gerçekten de yapılan değişikliklerle

45

Doktrinde Hakyemez, 2001 Anayasa değişikliklerinin genel olarak siyasal parti-

ler için özgürlükçü bir düzenleme olduğunu belirtmiş fakat gerçek anlamda bu

olumlu değişimin siyasal yaşam pratiğine yansıması için Anayasa Mahkemesi’nin

özgürlükçü yaklaşımının gerekli olduğunu vurgulamıştır. Bu doğrultuda bkz.

Yusuf Şevki Hakyemez, , “2001 Yılında Yapılan Anayasa Değişikliklerinin Siyasal

Parti Özgürlüğü Üzerindeki Etkileri”,

Anayasa Yargısı Dergisi

, C. 19, Ankara 2002,

s. 550-571.

46

Bununla birlikte 2001 Anayasa değişiklikleri sonrası parti kapatmaya ilişkin yap-

tırımın yanında bir diğer yaptırım öngörülmüştür. Nitekim Anayasa m. 69’un

yedinci fıkrası “Anayasa Mahkemesi, yukarıdaki fıkralara göre temelli kapatma

yerine, dava konusu fiillerin ağırlığına göre ilgili siyasî partinin Devlet yardımın-

dan kısmen veya tamamen yoksun bırakılmasına karar verebilir.” şeklinde bir

düzenlemeye yer vermektedir. Şüphesiz söz konusu düzenleme 2001 Anayasa

değişikliklerinin siyasal özgürlük açısından olumlu yanlarından biridir.

47

Buna göre(69.maddenin 6. Fıkrası) “Bir siyasî parti, bu nitelikteki fiiller o partinin

üyelerince yoğun bir şekilde işlendiği ve bu durum o partinin büyük kongre veya

genel başkan veya merkez karar veya yönetim organları veya Türkiye Büyük Mil-

let Meclisindeki grup genel kurulu veya grup yönetim kurulunca zımnen veya