

Bazı Açılardan Türk Vergi Sistemi Eleştirisi: Kirli Yaşıyoruz, Temizmiş Gibi Yapıyoruz
250
Vergi sistemimizin yakın tarihine bakıldığında, değişik adlarla
(matrah artırımı, vergi barışı, varlık barışı vb.) af niteliğinde düzen-
lemeler yapılmıştır. Bu uygulamalar ile belirlenen koşullara uygun
durumdaki mükellefler vergisel yükümlülüklerini avantajlı olarak ye-
rine getirebilmekte, daha önce bildirmedikleri parasal değerleri daha
düşük vergisel yükümlülükler çerçevesinde bildirerek herhangi bir
kaynak sorgulamasına muhatap kalmayabilmektedirler.
Vergi afları ile özellikle ekonominin kriz dönemlerinden sonra
zor durumda bulunan mükelleflere işlerini toparlaması amacıyla yeni
fırsatlar verilmesi ve önümüzdeki dönemde düzenli vergi öder hale
gelmesinin sağlanması hedeflenmektedir. Af kanunundan önce mali
sisteme dâhil olmayan mükellefler af sayesinde kayıt dışılıktan kurtu-
larak gelecek dönemlerde sistem içerisinde yer alan vergi süjeleri hali-
ne gelebilmektedirler.
25
Yukarıdaki tablo 1924 yılı ile 2014 yılları arasında ülkemizde çıka-
rılan vergi (vergi, vergi cezası, sosyal sigorta primleri, varlıklar) afları
düzenlemelerini göstermektedir. Son 90 yılda 33 adet vergi affı ya da
vergi affı anlamına gelen mevzuat düzenlemesi yapılmıştır. Bu da bize
ortalama 2,7 yılda bir af düzenlemesi yapıldığını göstermektedir. Di-
ğer bir deyişle bir af düzenlemesinin üzerinden daha üç yıl bile geç-
meden yeni bir af düzenlemesi yapılmıştır.
Ülkemizde 29.05.2013 tarihli ve 6486 sayılı «Sosyal Sigortalar ve
Genel Sağlık Sigortası Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Ya-
pılmasına Dair Kanun”un 13’üncü maddesi ile Varlık Barışı uygula-
ması ikinci kez getirilmiştir. Söz konusu düzenleme ile Gelir Vergisi
Kanunu’na geçici 85’inci madde eklenerek özellikle vergi cennetlerin-
de var olan hesaplardaki kaynakların Türkiye’ye getirilmesi sağlan-
maya çalışılmaktadır.
6486 sayılı Kanun’un 13’üncü maddesi ile gerçek ve tüzel kişilerce
sahip olunan para, döviz, altın, hisse senedi, tahvil ve diğer menkul
kıymetlerin Türkiye’ye getirilmesi, taşınmazların kayda alınması su-
retiyle milli ekonomiye kazandırılması; sahip olunan söz konusu kıy-
metlerin banka ve aracı kurumlara ya da vergi dairelerine bildirilmek
25
Semih Öz, Dilek Özkök Çubukçu, “Af ya da Adalet: Yeni Mali Af Yasası”,
Ankara
Üniversitesi SBF Dergisi
, Yıl: 2012, Sayı: 2, s.250