Previous Page  283 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 283 / 473 Next Page
Page Background

Tüketici Sözleşmelerindeki Haksız Şartların Bağlayıcı Olmamasının Sonuçları

282

GİRİŞ

Çağımızda, üretim ve pazarlama tekniklerindeki değişiklikler ve

bunların sonucu olarak ortaya çıkan, önceden, tek taraflı olarak ve bir-

den çok kişiyle imzalanması amacıyla düzenlenen tip sözleşmelerin

satıcılar tarafından sıklıkla kullanılmasıyla birlikte, tüketici hakları-

nın korunması bakımından, “genel işlem koşulları” olarak adlandırı-

lan bu şartlar özel bir önem taşımaya başlamıştır.

“Haksız şartlar”

terimi ise ilk olarak tüketici sözleşmelerinde

yer alan kötüye kullanılabilir kayıtlara karşı tüketicinin korunma-

sı amacıyla Avrupa Birliği Konseyi tarafından kabul edilen 5 Nisan

1993 tarih, 93/13 sayılı Tüketici Sözleşmelerinde Kötüye Kullanılabilir

Kayıtlar Hakkında Yönergede kullanılmıştır.

1

Ülkemizde ise tüketi-

cinin haksız şartlara karşı korunmasıyla ilgili ilk somut düzenleme,

2003 yılında, 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un

2

6.maddesinin, 4822 sayılı Kanun’la

3

değiştirilmesiyle olmuştur.

4

En son

ise 28.05.2014 tarihinde yürürlüğe giren 6502 sayılı Kanun’un

5

5.mad-

1

93/13 sayılı Tüketici Sözleşmelerinde Kötüye Kullanılabilir Kayıtlar Hakkında

Yönerge’nin 6.maddesinde haksız şart;“ Üye Ülkeler, bir satıcı veya tedarikçi ile

tüketici arasında akdedilen sözleşmede kullanılan haksız şartların, ulusal yasa-

larında hüküm altına alındığı üzere, tüketiciyi bağlamayacağı ve sözleşme, eğer

haksız şartlar olmaksızın varolmaya devam edebilecekse, o şartlar altında tarafla-

rı bağlamaya devam edeceği kuralını getireceklerdir. şeklinde belirtilmiştir.

2

(RG. 08.03.1995, S.22221).

3

(RG. 14.03.2003, S.25048). 6.madde hükmü; “Satıcı veya sağlayıcının tüketiciyle

müzakere etmeden, tek taraflı olarak sözleşmeye koyduğu, tarafların sözleşme-

den doğan hak ve yükümlülüklerinde iyi niyet kuralına aykırı düşecek biçimde

tüketici aleyhine dengesizliğe neden olan sözleşme koşulları haksız şarttır.- Taraf-

lardan birini tüketicinin oluşturduğu her türlü sözleşmede yer alan haksız şartlar

tüketici için bağlayıcı değildir.- Eğer bir sözleşme şartı önceden hazırlanmışsa ve

özellikle standart sözleşmede yer alması nedeniyle tüketici içeriğine etki edeme-

mişse, o sözleşme şartının tüketiciyle müzakere edilmediği kabul edilir.- Sözleş-

menin bütün olarak değerlendirilmesinden, standart sözleşme olduğu sonucuna

varılırsa, bu sözleşmedeki bir şartın belirli unsurlarının veya münferit bir hük-

münün müzakere edilmiş olması, sözleşmenin kalan kısmına bu maddenin uy-

gulanmasını engellemez. Bir satıcı veya sağlayıcı, bir standart şartın münferiden

tartışıldığını ileri sürüyorsa, bunu ispat yükü ona aittir.” şeklinde düzenlenmiştir.

4

TKHK.’un önceki halinde haksız şartlara ilişkin herhangi bir düzenleme bulun-

mamakla birlikte; 2003 yılında yapılan değişiklik ile haksız sözleşme koşulları

kanun kapsamında yer almıştır. TKHK.’da yapılan bahse konu değişiklik, AB

mevzuatının iç hukukumuzla uyumlaştırılması zorunluluğunun sonucu olarak

karşımıza çıkmaktadır. (Aydın Zevkliler/Murat Aydoğdu, Tüketicinin Korunma-

sı Hukuku, Seçkin Yayıncılık, 3.Bası, Ankara 2004, s.156 vd).

5

(RG. 28.11.2013, S.28835).