

TBB Dergisi 2016 (122)
Süleyman TOPAK
285
olan düzenleme marjı işletmeler lehine suistimal edilmektedir. Ayrıca
standart sözleşmelerin kullanıldığı hallerde tüketicinin akdettiği her
bir sözleşme için tek tek sayfalarca uzunluktaki metinleri okuması, ra-
kip işletmelerinki ile mukayese etmesi ve kendisi için en elverişli olanı
bulmaya çalışması ekonomik açıdan rasyonel bir davranış da sayılama-
yacaktır.
9
Uygulamada hizmet sunucular (bankalar, gsm operatörleri,
internet sağlayıcıları, elektrik, su, doğalgaz sağlayıcıları vb.) uzunlukla-
rı 15 ile 50 sayfa arasında değişen ve genellikle karmaşık terimler içeren
sözleşmeleri gerek tüketicilere gerekse tacirlere imzalatmak zorunda
bırakmakta ve beğenilmeyen sözleşme hükmünün sözleşmeden çıka-
rılması talep edildiğinde ise
“işine gelse de gelmese de bunu imzalayacaksın”
hitabıyla hizmet almak isteyen tarafın isteklerini hiçe saymaktadırlar.
Bu şekilde ve tek taraflı olarak oluşturulan sözleşme şartları, ge-
nellikle satıcının sorumluluğunu sınırlayıcı veya ortadan kaldırıcı,
sürpriz sonuçlar doğurur. Tüketici genellikle, bu sözleşme koşullarını
okuyacak zamana ve bilince sahip değildir. Okusa bile bir şey anlama-
yacaktır. Hatta uzman hukukçular için dahi, fark edilmesi zor tuzaklar
bulunmaktadır. İşte bu şekilde haksız ve tek yanlı olarak hazırlanmış
sözleşme koşullarına karşı tüketicinin korunması gerekmektedir.
10
Tüketicinin korunması alanında genel işlem şartları, her ne kadar
ekonomideki gelişmelerin yaşandığı, çok çeşitli mal ve hizmetlerin su-
nulduğu bir dünyada belli bir satıcı veya sağlayıcı tarafından tüketici-
lere yönelik bir sözleşme şeklinde ortaya çıkarak ticari hayatı kolaylaş-
tırsa da özellikle sözleşmenin zayıf tarafı bakımından sakıncaları da
beraberinde getirdiği gözlenmiştir.
11
93/13 sayılı Avrupa Birliği Yönergesinde yapılan düzenlemele-
rin iç hukukumuza aktarılması niteliğindeki Tüketicinin Korunması
9
Yeşim M. Atamer, “Tüketici Hukukunun Gelişimi: Dünü,Bugünü ve Yarını”,
Tüketicinin Korunması Semineri,Türkiye Adalet Akademisi Yayınları, Ankara
2007,s.28.
10
İ.Yılmaz Aslan, 6502 Sayılı Kanuna Göre Tüketici Hukuku, Ekin Kitabevi, Bursa
2014, s.309; Aynı yönde bkz. YeşimM. Atamer, Sözleşme Özgürlüğünün Sınırlan-
dırılması Sorunu Çerçevesinde Genel İşlem Şartlarının Denetlenmesi, Beta Yayı-
nevi, İstanbul 2001, s.35.
11
Şebnem Akipek, “Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunda Yer Alan Haksız
Sözleşme Şartları ile Türk Borçlar Kanununda Yer Alan Genel İşlem Koşullarının
Bankacılık Sektörü Açısından Değerlendirilmesi”, 2.Tüketici Hukuku Sempozyu-
mu Ses Çözümleri ve Makaleleri, Bilge Yayınevi, Ankara 2013, s.332.