Previous Page  287 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 287 / 473 Next Page
Page Background

Tüketici Sözleşmelerindeki Haksız Şartların Bağlayıcı Olmamasının Sonuçları

286

Hakkındaki Kanun’un 5.maddesine göre, “haksız şart”, “

Tüketiciyle

müzakere edilmeden sözleşmeye dâhil edilen ve tarafların sözleşmeden doğan

hak ve yükümlülüklerinde dürüstlük kuralına aykırı düşecek biçimde tüketici

aleyhine dengesizliğe neden olan sözleşme şartlarıdır

.” şeklinde tanımlan-

mıştır. Tüketici Sözleşmelerinde Haksız Şartlar Hakkında Yönetme-

liğin 4.maddesinin (c) bendine göre, haksız şart,

“Tüketiciyle müzakere

edilmeden sözleşmeye dahil edilen ve tarafların sözleşmeden doğan hak ve yü-

kümlülüklerinde dürüstlük kuralına aykırı düşecek biçimde tüketici aleyhine

dengesizliğe neden olan sözleşme şartlarını”

ifade etmektedir.

Haksız şartların en çok yer aldığı sözleşmeler, bankalar ile tüketi-

ciler arasında yapılan kredi sözleşmeleri, sigorta, taşımacılık, elektrik,

su v.b hizmetlerin sunumu gibi alanlar olmakla bu tür sözleşmeler gi-

derek yaygınlaşmaya başlamıştır.

12

Bu alanlarda yapılan sözleşmelerde

yer alan haksız şartların denetimi ise sözleşmenin taraflarından biri-

nin tüketici olması halinde Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun

hükümleri gereği olacaktır. Zira Tüketicinin Korunması Hakkında Ka-

nun m.5 uygulama alanı itibariyle sadece tüketicilere karşı kullanılan

genel işlem koşullarının denetlenmesi imkânı getirmiş, buna karşılık

tüketici olmayanlar özellikle tacirler arasında kullanılan genel işlem

koşullarının denetimi düzenleme alanı dışında bırakılmıştır.

13

II- HAKSIZ ŞARTLARIN UNSURLARI

A.Tüketici İle Müzakere Edilmemesi

Tüketici sözleşmesindeki bir kaydın haksız şart olarak değerlen-

dirilmesi için, öncelikle, bu kaydın tüketici ile müzakere edilmeden

sözleşmeye konulmuş olması gerekir.

14

Zira Tüketicinin Korunması

Hakkında Kanun’un 5. ve Tüketici Sözleşmelerinde Haksız Şartlar

Hakkında Yönetmeliğin 4.maddelerinde, “

Tüketiciyle müzakere edilme-

den sözleşmeye dahil edilen şartlar”

şeklinde yer alan ifade ile, bir kay-

dın haksız şart olarak kabul edilebilmesi için, tüketici ile müzakere

12

Akipek, s.331; Ömer Çınar, Tüketici Hukukunda Haksız Şartlar, Yayınlanmış

Doktora Tezi, İstanbul 2009, s.20.

13

Yeşim M. Atamer, “Yeni Türk Borçlar Kanunu Hükümleri Uyarınca Genel İşlem

Koşullarının Denetlenmesi,TKHK m.6 ve TTK m.55, f.1 (f) ile Karşılaştırılmalı

Olarak”, Türk Hukukunda Genel İşlem Şartları Sempozyumu,Bildiriler,Tartışmal

ar,

BATİDER

, Ankara 2012, s.10.; ayrıca bkz (TKHK m.2 ve 3).

14

Akipek, s.333; Aslan, s.317; Çınar, s.21.