

TBB Dergisi 2016 (122)
Ayhan DOLUNAY
377
Kişinin iradesinin vatandaşlığı kazanmak için tek başına yeterli
olduğu kazanım
“seçme hakkı”,
irade ve yetkili makamın olumlu kara-
rının gerekli olduğu kazanım
“yetkili makam kararı ile vatandaşlık kaza-
nılması (Telsik)”
olarak adlandırılabilmektedir.
Hukuki işlem sonucu vatandaşlık kazanılmasına, evlenme, evlât
edinme vb. hukuki işlemler neticesinde vatandaşlığın kazanılması ör-
nek gösterilebilirken, milletlerarası sözleşmeler ile vatandaşlık kaza-
nılmasına ise nüfus mübadeleleri örnek gösterilebilmektedir
23
.
Türk Hukukunda, 5901 sayılı TVK md. 9 uyarınca,
“Sonradan kaza-
nılan Türk vatandaşlığı, yetkili makam kararı veya evlat edinilme ya da seçme
hakkının kullanılması ile gerçekleşir.”.
Kıbrıs Türk Hukukunda ise 25/1993 sayılı KYY md. 5, md. 7, md. 8
ve md. 9 uyarınca, vatandaşlık, yetkili makam kararı veya evlât edin-
me ile mümkün olmakta, ancak, Türk Hukukunda olduğu gibi, Kıbrıs
Türk Hukukundakinin aksine, seçme hakkı ile vatandaşlık kazanıl-
ması mümkün olmamaktadır.
Diğer yandan, Kıbrıs’ta sürdürülen müzakereler sonucunda, çö-
züme ulaşılması ve Federal bir devlet kurulması halinde, Kıbrıs Türk
vatandaşları ve Kıbrıs Rum vatandaşları, ayni zamanda, Federal Kıb-
rıs Devletine
24
de vatandaşlık bağı ile bağlanmış olacaklardır. Federal
Kıbrıs devleti vatandaşlığını telsik yolu ile kazanma hususunda ise,
süregelen müzakerelerde “1/4” oranı önerilmiştir. Buna göre, her dört
Yunan vatandaşına karşılık, bir Türk vatandaşı, telsik yolu ile Federal
Kıbrıs devleti vatandaşlığına alınabilecektir.
25
23
Doğan, s. 47.
24
“Federal Kıbrıs Devleti” ibaresi müzakere sürecinin, anlaşma ile sonuçlanması ve
iki bölgede, eş zamanlı olarak yapılacak referandumlarda, anlaşmanın onaylan-
ması halinde kurulacak devleti ifade etmek için kullanılmakta olup; kurulması
muhtemel devletin, resmi ismi olarak algılanmamalıdır.
25
1/4 ya da diğer bir ifade ile, her 80 Yunan vatandaşına karşılık, 20 Türk vatandaşı
şeklindeki oran, mevcut, KKTC nüfusu (yaklaşık, 220 bin kişi) ve GKRY nüfusu
(yaklaşık, 790 bin kişi) oranını korumaya yöneliktir. Buna göre, telsik ile vatandaş-
lığa alınma ile, bu oran değiştirilemeyecek, ancak, doğum, evlenme gibi hallerde,
vatandaşlığa alınma, oranlar ile zaten sınırlandırılamayacağı için, oranın ancak bu
şekilde vatandaşlık kazanımı ile değişebileceğini ifade etmek yanlış olmayacaktır.
Telsik yolu ile vatandaşlığa alınmada, kabulü muhtemel 1/4 oranı, mecvut nü-
fus oranına uygun olduğu için, kanaatimizce de, adil bir orandır. Diğer yandan,
belirtelim ki, söz konusu oran, sadece telsik ile vatandaşlığa alınma hususunda
değil, Yunan ve Türk vatandaşlarının, kamu personeli olarak istihdamında da uy-