Previous Page  382 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 382 / 473 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (122)

Ayhan DOLUNAY

381

B. Herkesin

Yalnız

Bir Vatandaşlığı Olmalıdır

“Herkesin

mutlaka

bir vatandaşlığı olmalıdır” ilkesi, vatansızlığı

önlemeyi amaçlarken; “herkesin

yalnız

bir vatandaşlığı olmalıdır” il-

kesi ise, çok vatandaşlığı

(multi nationality)

önlemeyi amaçlamaktadır.

Çok vatandaşlık, bir kişi üzerinde, birden fazla devletin vatandaş-

lık iddiasında bulunmasıdır.

39

Bu ilkeye göre kişinin, aynı anda, birden çok vatandaşlığı olması,

istenmeyen bir durum

olarak kabul edilmektedir. Çünkü, kişinin birden

çok vatandaşlığa sahip olması,

karışıklık yaratabilecek

tir.

40

Herkesin bir

vatandaşlığı olması ilkesi, daha ziyade kişiler açısından önem arz eder-

ken, yalnız bir vatandaşlık ilkesi, daha çok devletler açısından önem

arz etmektedir.

Çok vatandaşlık, doğum anında veya sonradan ortaya çıkabilir.

41

Şöyle ki, ana ve babadan birinin ya da her ikisinin vatandaşı oldukları

devlet, kan esasına göre vatandaşlık kazanımını benimsemişse (örne-

ğin, Türkiye ve KKTC gibi) ve çocuk toprak esasının benimsendiği bir

ülkede doğmuş ise (örneğin, ABD), doğum ile birlikte, iki ya da üç va-

tandaşlık kazanmış olacaktır. Diğer yandan, kişi, bir vatandaşlığı var-

ken, telsik

(naturalization)

yolu ile bir başka vatandaşlığı da kazanmış

ve önceki vatandaşlığını da kaybetmemiş ise, yine çok vatandaşlık söz

konusu olacaktır. Yine, evlilik yolu ile, eşinin vatandaşlığını kazanan

kişi, önceki vatandaşlığını da muhafaza ediyorsa, çifte vatandaşlık söz

konusu olacaktır.

Vatansızlığın önlenmesi için olduğu gibi, çok vatandaşlığın da en-

gellenmesi için uluslararası düzeyde çalışmalar yapılmıştır. Bu husus

<

<http://www.refworld.org/cgi-bin/texis/vtx/rwmain?docid=3ae6b3840

>>,

Vatansızlığın Azaltılmasına Dair BM Sözleşmesi, 1961 (Convention On The Reduc-

tion Of Statelessness), <<

http://www.unhcr.org/3bbb286d8.html>

>, Vatansızlık

Hallerinin Sayısının Azaltılmasına Dair Sözleşme,1973 (Convention To Reduce

The Chamber Of Cases Of Statelessness, 1973), <<

http://www.refworld.org/cgi-

bin/texis/vtx/rwmain?page=search&docid=3decd5ce4&skip=0&query=1973&q

uerysi=stateless&searchin=title&sort=relevance>>.

39

Turhan/Tanrıbilir, s. 30.

40

Rona Aybay, “Çifte Uyrukluk Sorunu”, İnsan Hakları Yıllığı, S. 15/1, Y. 1993, ss.

103. Diğer yandan, bazı devletler, çok vatandaşlığı, siyasal nedenlerle de sakıncalı

bulmaktadır. Örneğin, Bkz. 24.02.1976 tarihli Küba Anayasası, md. 32. Aybay/

Özbek, s. 55.

41

Berki, s. 32.