Previous Page  71 / 473 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 71 / 473 Next Page
Page Background

Seçim Döneminde Cumhurbaşkanının Konuşmalarının Yüksek Seçim Kurulu Tarafından ...

70

yasa değişikliği

42

ile bu duruma son verilmiştir. YSK’nın tüm kararla-

rının kesin olacağı ve bunlara karşı başka bir mercie başvurulamaya-

cağı hükmü, 298 sayılı Kanunla kabul edilmiştir. Dolayısıyla buradaki

merci ile kastedilmek istenen öncelikle TBMM’dir.

Bu tarihsel gelişim aynı zamanda, YSK kararlarının kesin olma-

sı ve kararlarına karşı başka mercie başvurulamamasını, seçimlerin

doğruluğu ve dürüstlüğü için kurulmuş olan ve bunun emanet edil-

diği YSK’nın özerk görev alanının net olarak belirlenmesi ihtiyacını

göstermektedir.

Ayrıca, AYM kararında, 298 sayılı Kanun’un 132. maddesinde yer

alan “

hiçbir mercii”

kelimesi odaklı bir değerlendirme yapmış, “

ve ka-

nun yoluna başvurulamaz

” düzenlemesi açısından sessiz kalmıştır. Eğer

hiçbir mercii, AYM dahil tüm idari ve yargısal yollarda görevli ku-

rumları kapsıyor ise, kanun yoluna başvurulamaz ile yasa koyucu

neyi düzenlemektedir sorusuna cevap bulabilmek mümkün olama-

maktadır. Böyle bir değerlendirme yapılabilseydi eğer, Anayasa’nın 67.

79. ve 148. maddeleri arasındaki bağlantı daha doğru şekilde ortaya

koyulabilirdi.

Bilindiği üzere kanun yolu, bir yargı düzeni içinde yer alan hukuki

hak arama usulüdür.

43

Oysa bireysel başvuru, temel hak korumasına

ilişkin ikincil nitelikte bir yoldur. AYM’nin birçok bireysel başvuru ka-

rarında vurguladığı üzere, temel haklar öncelikle idari makamlar ve

derece mahkemeleri tarafından korunmalı; bu gerçekleşmediği koşul-

da, bireyler haklarının ihlalinin giderilmesini AYM’den istemelidirler.

Seçim kurullarının yetki alanlarının korunmasına ilişkin olarak geti-

rilmiş bir anayasal güvence sayılması gereken “başka bir mercie baş-

vuramama” kuralı, hiçbir biçimde, seçme ve seçilme hakkını ihlal eden

42

RG: 23/2/1954-8641.

43

Tolga Şirin, Türkiye’de Anayasa Şikâyeti (Bireysel Başvuru), On İki Levha Yayın-

cılık, İstanul, 2013, s.11. Ulusal hukukumuza bireysel başvuru olarak tanımlanan

bu yolun karşılaştırmalı hukukta Alman uygulamasına ilişkin değerlendirme için

bkz: Ece Göztepe, Anayasa Şikâyeti, AÜHFY No: 530, Ankara, 1998 (bütün ki-

tap). Yavuz Sabuncu - Selin Esen Arnwine, Türkiye İçin Anayasa Şikâyeti Modeli

Türkiye’de Bireysel Başvuru Yolu, Anayasa Yargısı, Cilt 21, 2004, s.229-246, Tur-

han, Mehmet et al.,Türkiye İçin Anayasa Şikâyeti Modeli, Anayasa Yargısı, Cilt

21, 2004, s.248-295. Daha önceki tarihlerde yapılan karşılaştırmalı hukuk çalışması

için bkz: Zafer Gören, Anayasa Mahkemesi’ne Kişisel Başvuru, Anayasa Yargısı,

Cilt 11, 1994 s. 97-134.