

Seçim Döneminde Cumhurbaşkanının Konuşmalarının Yüksek Seçim Kurulu Tarafından ...
66
muhalefet partilerinin televizyon ve radyo süreleri, cumhurbaşkanı
ve iktidar partisinin sahip olduğu sürenin yarısından az olmamak
zorundadır. Bu kararın temelinde, halk tarafından seçilen devlet baş-
kanlarının partiler üstü konumlarının; bir konuda herhangi bir siyasi
görüşe göre değil, Fransız Milleti adına açıklama yaptıkları gerçeğinin
bir ölçüde değiştirmiş olduğu; devlet başkanının tarafsız hakem rolün-
den, ulusal politikayı belirleyen kaptan haline getirdiğinin kabulüne
dayandığını söylemek gerekmektedir. Bu şekildeki bir uygulama, cur-
hurbaşkanının seçim döneminde yaptığı konuşmaları hukuk kuralları
ile çerçevelenmiş olacaktır. Sonuç olarak, YSK, Radyo Televizyon Üst
Kurulu eliyle yayınları içerik açısından değil, süre açısından denetle-
yebilir ve haksız uzunluktaki sürelerin kısaltılması için tedbirler ala-
bilir. Sürelerde eşit olmayan yayın yapıldığının tespiti durumunda da,
6112 sayılı Kanun’un idari para cezasına hükmedebilir.
4- YSK kararlarına karşı bireysel başvuru yapmak mümkün değil
midir?
Anayasa Mahkemesi Oğuz Oyan kararında, kabul edilebilirlik
değerlendirmesini, Anayasa’nın yargı denetiminden çıkardığı karar-
lara karşı bireysel başvuru yolunu kapatan 6216 sayılı Kanunun 45.
maddesinin üçüncü fıkrasından yola çıkarak yapmıştır. Bunun için de
YSK kararlarına karşı başka bir mercie başvurulamayacağına ilişkin
Anayasa’nın 79. maddesinin ikinci fıkrasındaki düzenlemenin anla-
mını ortaya koymak gerektiğini dile getiren Mahkeme, bu anlamı 298
nouveau-principe-de-pluralisme-pour-les-temps-de-parole-des-personnalites-
politiques (s.e.t. 24/11/2015).
Yüksek Kurulun bu kararı, 8 Nisan 2009’da Fransız Danıştay’ının verdiği bir kara-
ra dayanmaktadır. Danıştay’ın önündeki idari işlem Yüksek Kurul’un muhalefet
partilerinin konuşma sürelerinin, cumhurbaşkanı ve iktidar partisinin konuşma
sürelerinin yarısından az olmamasına ilişkin yapılan talebi reddetmesi işlemi-
dir. Yüksek yargı kararına, Anayasanın gönderme yaptığı 1789 Bildirgesinin 11.
madddesinde garanti altına alınan düşünce, ifade ve iletişim özgürlüğünü hatır-
latarak başlamış, Devlet başkanının Anayasanın 5. maddesinde tanınan yetkileri
kullanırken herhangi bir siyasal parti adına hareket etmediğinin altını çizdikten
sonra, Kurulun 1958 Anayasasının yürürlüğe girdikten sonraki uygulamayı dik-
kate alınmaksızın ve yasama organı tarafından kendisine verilen siyasal çoğulcu-
luğu sağlama görevi arasındaki denge gözetilmeksizin verilen ret kararını hukuka
aykırı bulmuştur.
(http://www.legifrance.gouv.fr/affichJuriAdmin.do?oldAction=rechJuriAdmin&idTexte=CETATEXT000020541181). (s.e.t. 24/11/2015).