

TBB Dergisi 2016 (122)
Didem YILMAZ
65
aleyhinde olması, seçmenin iradesinin genel seçimlerde özgür olarak
oluşmasını engelleyecek ve o partinin avantajlı duruma gelmesini sağ-
layacaktır. Oysaki, demokratik sistemler siyasal çoğulculuk üzerine
kuruludur ve seçim yarışına katılan her partinin, her siyasi düşünce-
nin eşit şartlarda kendilerini halka tanıtma, programlarını açıklama
ve rakiplerini eleştirme hakkı bulunmaktadır. Bu dengeyi kurmak da
YSK’nın görevidir. Nitekim YSK, TRT Kurumunu, radyo ve televiz-
yonla propaganda yayınlarının tam bir tarafsızlık ve eşitlik içinde
yapılmasını sağlamakla görevli tutmuştur.
34
Bunun için, YSK, yayın-
ların denetimine ilişkin kuralları belirlerken, cumhurbaşkanının ko-
nuşmalarını desteklediği siyasal partinin konuşmalaryla bütün olarak
değerlendirip, süreleri bu esasa göre belirleyebilir. Aksi halde, medya
hizmet sağlayıcıların, “tarafsız” olduğu varsayımı ile cumhurbaşkanı-
nın konuşmalarını uzun uzun yayımlaması, denetimsiz şekilde seçim
yarışını bozan, bu itibarla da, Anayasa’nın 2. maddesinde demokratik
hukuk devleti, 67. maddesinde serbest ve eşit oy ilkesi ve 79. maddesin-
deki seçimlerin doğruluk ve dürüstlük kuralına uygun olarak yapıl-
ması amir hükmüne aykırılık oluşturacaktır. Bunun yöntemi, somut
olayda başvurucunun dile getirdiği şekilde konuşmaların belirli bö-
lümlerinin yayınlanmaması değil, medyada seçim yarışında faaliyet
gösteren aktörlere “eşit olarak kendilerini halka anlatma” süresinin
hesaplanması olacaktır. Nitekim benzer bir uygulama 21 Temmuz
2009 tarihinde Fransa’da benimsenmiştir. Görsel-İşitsel İletişim Yük-
sek Kurulu’nun (Conseil supérieur de l’audiovisuel) kararına göre,
35
34
YSK’ya 1968 yılında İşçi Partisi tarafından yapılan şikayetin konusu Türkiye rad-
yolarında siyasi partilerle ilgili olarak yapılan haber yayınlarında tarafsız dav-
ranılmadığına ilişkindir. Bu şikayeti haklı bulan YSK, “seçimlere katılan siyasi
partilerin, kanun hükümlerinden eşit şartlar altında yararlanmamaları, seçimlerin
güvenle ve dürüst olarak yapılmasına ve seçim düzenine etkili olacağı(nın) şüp-
hesiz (olduğuna); bu itibarla, TRT Genel Müdürlüğünce seçim süresi içinde Türki-
ye Radyolarında yayınlanacak haberlerin uygun ölçüde eşitlik esasına bağlı tutul-
ması zorunluluğu(nun) doğ(duğuna) ve Kurul(un) bu konuda gerek Anayasa’nın
75inci maddesi hükmüne ve gerek 26/4/1961 günlü 298 sayılı ..Kanuna göre bir
karar almakla görevli ve yetkili olduğu sonucuna var(arak) Türkiye Radyoların-
da, gerek kendi kaynaklarından ve gerek siyasi partilerin verdikleri haber bül-
tenlerinden alacakları siyasi partilerle ilgili haberler yayınlandığı takdirde, her
gün için kelime sayısı, yayın süresi ve haberin yayınlanacağı radyo yayın bülteni
bakımlarından eşit olması” gerektiğine karar vermiştir, YSKK No: 1968/235, kt:
25.4.1968, s: 82 vd. Aynı yönde, YSKK No: 1968/286, kt: 4.5.1968, s: 91 vd.; YSKK
No: 1969/557, kt: 28.8.1969, s: 239 vd.; YSKK No:1975/331, kt: 21.8.1975, s: 201 vd.
35
http://www.csa.fr/Press-area/Communiques-de-presse/Le-CSA-adopte-un-