

GEMİLERİN İHTİYATİ HACZİ
PRECAUTIONARY ARREST OF SHIPS
Mehmet Ali AKSOY
*
Özet:
6762 Sayılı TTK döneminde, cebri icraya ilişkin kurallar
ve bu bağlamda geminin ihtiyati haczi; Alman Hukuk’undan ve mil-
letler arası sözleşmelerden kaynaklanan maddi hukuk kuralları ve
İsviçre’den iktibas edilen usul hukuku kuralları nedeniyle deniz tica-
ret hukukunun en tartışmalı kısmını oluşturmakta idi.
1
Bu nedenle
TTK’nin söz konusu kısmında köklü reforma gidilmiş ve Türkiye’nin
taraf olmamasına rağmen TTK düzenlemelerine 1999 Tarihli Sözleş-
me
2
esas alınmıştır.
3
Anahtar Kelimeler:
Geminin İhtiyati Haczi, Kardeş Geminin
İhtiyati Haczi, Serbest Bırakılan Geminin Yeniden veya Aynı Alacak
İçin İhtiyati Haczi, Aynı Deniz Alacağı İçin Kardeş Geminin İhtiyati
Haczi
Abstract:
During the Turkish Commercial Code (TCC) (no.
6762) period, rules on enforcement and in this context precautio-
nary arrest of the ship was the most controversial part of the mariti-
me law. Because of the fact that substantive law rules adapted from
German Law and international conventions and the procedural law
rules adapted from Swiss Law. For this reason, TCC (6102) provisions
were reformed radically and although Turkey is not a participant,
the Turkish Commercial Code provisions are excerpted from the
Convention on Arrest of Ships, 1999.
Keywords:
Precautionary Arrest of Ships, Precautionary Arrest
of Sister Ships, Right of Rearrest, Right of Multiple Arrest
*
Dr., Gazi Üniversitesi Tapu Kadastro Yüksek Okulu Ticaret Hukuku Bilim Dalı
Öğretim Görevlisi
1
TTK Genel Gerekçesi no 197.
2
Gemilerin, mevzuatları birbirinden farklı olan ülke limanlarında dolaşması ve
değişik ülke mevzuatlarına göre sürekli ihtiyati haciz tehdidiyle karşılaşması ne-
deniyle uluslar arası mevzuatın tek tipleştirilmesi ihtiyacı doğmuş ve bu amaçla
Gemilerin İhtiyati Haczine İlişkin 1999 tarihli Cenevre Sözleşmesi kabul edilmiş-
tir. 14 Eylül 2011 tarihinde uygulamaya konan söz konusu sözleşmeye Türkiye
taraf olmamıştır.
3
Kerim Atamer/Cüneyit Süzel, Yeni Deniz Ticareti Hukukunun Kaynakları, C I,
XII Levha Yayınları, İstanbul 2013, s. 714.