Previous Page  266 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 266 / 497 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (123)

Mehmet Ali AKSOY

265

alıkonması konusunda yargı mercilerine esneklik vermemek için

27

Anglo Sakson sistemine benzer şekilde

28

hangi alacaklar bakımından

gemilerin ihtiyati haczine ve seferden men’ine karar verilebileceğini

Gemilerin İhtiyati Haczine İlişkin 1999 Tarihli Cenevre Sözleşmesinin

1. maddesi temel alınarak sayma suretiyle belirtilmiştir (TTK m. 1352).

Düzenlemede tahdidi olarak belirtilen söz konusu alacakların yoru-

mu mümkün olmakla birlikte listenin olanaklar ölçüsünde genişletil-

meden uygulanması gerekir.

29

Deniz alacaklarının TTK m 1352’de bir bütün olarak düzenlenme-

sine rağmen değişik sonuçlar doğuracağı için ilgili çalışmada belirti-

len alacaklar kaynağına göre tasnife tabi tutulması tercih edilmiştir.

2.1.1. Geminin Mülkiyetine veya Zilyetliğine İlişkin Alacaklar

6762 tarihli TTK döneminde doktrinde donatana karşı geminin

deniz ticaretinde kullanılmasından doğan bütün alacak ve tazminat

taleplerini teminat altına almak ihtiyati haciz yoluna, gemi üzerinde

zilyetlik veya aynî hak çekişmesinin bulunduğu hallerde ise ihtiyati

tedbir önlemine başvurulması gerektiği kabul edilmekte idi.

30

Ancak

1999 Tarihli Sözleşme temel alınarak hazırlanan 6102 sayılı TTK dü-

zenlemesinde istisnasız her türlü deniz alacağı için geminin ihtiyati

haczi yoluna gidilebileceği; ihtiyati tedbir kararı ise verilemeyeceği

düzenlenmiştir. İhtiyati tedbir yasağı nedeniyle geminin mülkiyetine

ve zilyetliğine ilişkin uyuşmazlıklarda yargılamanın sonucunun gü-

vence altına alınması için ihtiyati haciz talep edilmesi durumda ihti-

yati haczin kesin hacze dönüşmesine ve satış aşamasına gerek kalma-

yacağı ve ihtiyati haciz kararının geminin mülkiyetinin devrine engel

olmayacağı için geminin seferden men’inin ihtiyati hacizle sağlanması

ile ilgili sorunlar ortaya çıkacaktır.

31

27

William, Tetley, “Arrest, Attacment And Related Maritime Law Procedures” s.

1895-1986, Tulane Law Rewiev V 73 1998-1999, s. 1966.

28

Didem Algantürk Light, “1999 Tarihli Gemilerin İhtiyati Haczine İlişkin Cenevre

Sözleşmesi Hakkında” DHD Yıl 9 Sayı, 1-4 s 35-48 (daha sonraki atıflar, Light,

Sözleşme, şeklindedir) s. 36; Buna rağmen söz konusu düzenleme, geminin ihtiyati

haciz imkânını Anglo Sakson Hukukuna nazaran genişletmekte, Kıta Avrupası

Hukukuna nazaran ise daraltmaktadır. Light, Sözleşme s. 37.

29

TTK Genel Gerekçesi no: 200.

30

Ekşi Nuray,Yabancı Gemilerin İhtiyati Haczi, İstanbul, Beta, 2004s. 69; Peker, s.69.

31

Light, Sözleşme s. 47.