

TBB Dergisi 2016 (123)
Meltem Deniz GÜNER-ÖZBEK
349
belli etkisi bulunan İsviçre, Almanya ve Fransa’nın Sivil Havacılık Ka-
nunları göz önünde tutulmuştur. Bundan başka ülkemizde daha evvel
hazırlanmış bulunan tasarılardan ve Ulaştırma Bakanlığının, McGill
Üniversitesi öğretim üyelerinden Hava Hukuku Uzmanı Prof. Martin
Bradley’e hazırlattığı tasarıdan da geniş ölçüde yararlanılmıştır.
73
Kanunun çatısı hazırlanırken, uluslararası özel hukuk ve kamu
hava hukuku sözleşmeleri karşısındaki durumumuz incelenmiş ve
taraf olduğumuz uluslararası sözleşmelere atıflar yapılmıştır. Burada
1929 Varşova Sözleşmesi ve onun bazı maddelerini değiştiren 1955 La-
hey Protokolü karşısındaki tutumumuzun ise ayrı olarak ele alındığı
belirtilmektedir. Türkiye’nin taraf olduğu, uluslararası mahiyetteki ha-
vayolu taşımalarını düzenleyen bu sözleşmenin, birçok ülkenin ulusal
kanunlarında olduğu gibi yeni hükümler getirmek yerine Sözleşme-
nin etkisinde kalarak, Sözleşmenin hükümlerinin aynen uluslararası
mahiyette olmayan iç taşımalara da uygulanması uygun görülmüştür.
2. Türk Sivil Havacılık Kanunun Yurt
İçinde Yapılan
Taşımalara İlişkin Hükümleri
Türk Sivil Havacılık Kanunu’nun Üçüncü Kısmının Birinci Bölü-
mü İç Hat Taşıma Sözleşmesi başlığını taşımaktadır. Bu başlık altın-
daki ilk madde olan 106’ıncı madde Uygulanacak Hükümler Başlığı
ile “
Havayolu ile yurt içinde yapılacak taşımalarda; bu Kanunda hüküm bu-
lunmadıkça Türkiye’nin taraf olduğu uluslararası anlaşmaların hükümleri
ve bu anlaşmalarda da hüküm bulunmadığı hallerde, Türk Ticaret Kanunu
hükümleri uygulanır.”
74
ifadesiyle havayoluyla Türkiye sınırları içinde
yapılacak taşımalara uygulanacak hükümleri sıralamakta; Kanun’un
107-116’ıncı maddeleri arasında yolcu ve yük taşıma sözleşmelerine
73
Tasarının hazırlanmasında, kanunun hacmi konusu da incelenmiş ve dünyada
yürürlükte olan kanunların en kısasının 5 madde ile Avustralya Kanunu ve en
uzununun da 329 madde ile Salvador Kanunu olduğu göz önünde tutularak,
ayrıntılı hükümlere yer veren uzun kanunlar ile genel bir muhtevaya sahip bulu-
nan kısa kanunlar arasındaki fark tartışılmış ve dünyadaki hukuk otoritelerinin
kabulüne göre en ideal hacmin, Avrupa ülkelerinin kanunlarında görüldüğü
tespit edilmiştir. Türk Sivil Havacılık Kanunu Tasarısının Danışma Meclisince
Kabul Olunan Metni ve Millî Güvenlik Konseyi İhtisas Komisyonu Raporu, (D.
Meclisi: 1/586; M. G. Konseyi : 1/580), sf.1.
74
Bu madde, Kanun hazırlanırken o esnada akla gelmeyen bir hususun ileride çı-
kabilmesi ihtimaline karşılık olarak konulmuştur . M.G. Konseyi B:173 14.10.1983
O.1.sf.520.