Previous Page  350 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 350 / 497 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (123)

Meltem Deniz GÜNER-ÖZBEK

349

belli etkisi bulunan İsviçre, Almanya ve Fransa’nın Sivil Havacılık Ka-

nunları göz önünde tutulmuştur. Bundan başka ülkemizde daha evvel

hazırlanmış bulunan tasarılardan ve Ulaştırma Bakanlığının, McGill

Üniversitesi öğretim üyelerinden Hava Hukuku Uzmanı Prof. Martin

Bradley’e hazırlattığı tasarıdan da geniş ölçüde yararlanılmıştır.

73

Kanunun çatısı hazırlanırken, uluslararası özel hukuk ve kamu

hava hukuku sözleşmeleri karşısındaki durumumuz incelenmiş ve

taraf olduğumuz uluslararası sözleşmelere atıflar yapılmıştır. Burada

1929 Varşova Sözleşmesi ve onun bazı maddelerini değiştiren 1955 La-

hey Protokolü karşısındaki tutumumuzun ise ayrı olarak ele alındığı

belirtilmektedir. Türkiye’nin taraf olduğu, uluslararası mahiyetteki ha-

vayolu taşımalarını düzenleyen bu sözleşmenin, birçok ülkenin ulusal

kanunlarında olduğu gibi yeni hükümler getirmek yerine Sözleşme-

nin etkisinde kalarak, Sözleşmenin hükümlerinin aynen uluslararası

mahiyette olmayan iç taşımalara da uygulanması uygun görülmüştür.

2. Türk Sivil Havacılık Kanunun Yurt

İçinde Yapılan

Taşımalara İlişkin Hükümleri

Türk Sivil Havacılık Kanunu’nun Üçüncü Kısmının Birinci Bölü-

mü İç Hat Taşıma Sözleşmesi başlığını taşımaktadır. Bu başlık altın-

daki ilk madde olan 106’ıncı madde Uygulanacak Hükümler Başlığı

ile “

Havayolu ile yurt içinde yapılacak taşımalarda; bu Kanunda hüküm bu-

lunmadıkça Türkiye’nin taraf olduğu uluslararası anlaşmaların hükümleri

ve bu anlaşmalarda da hüküm bulunmadığı hallerde, Türk Ticaret Kanunu

hükümleri uygulanır.”

74

ifadesiyle havayoluyla Türkiye sınırları içinde

yapılacak taşımalara uygulanacak hükümleri sıralamakta; Kanun’un

107-116’ıncı maddeleri arasında yolcu ve yük taşıma sözleşmelerine

73

Tasarının hazırlanmasında, kanunun hacmi konusu da incelenmiş ve dünyada

yürürlükte olan kanunların en kısasının 5 madde ile Avustralya Kanunu ve en

uzununun da 329 madde ile Salvador Kanunu olduğu göz önünde tutularak,

ayrıntılı hükümlere yer veren uzun kanunlar ile genel bir muhtevaya sahip bulu-

nan kısa kanunlar arasındaki fark tartışılmış ve dünyadaki hukuk otoritelerinin

kabulüne göre en ideal hacmin, Avrupa ülkelerinin kanunlarında görüldüğü

tespit edilmiştir. Türk Sivil Havacılık Kanunu Tasarısının Danışma Meclisince

Kabul Olunan Metni ve Millî Güvenlik Konseyi İhtisas Komisyonu Raporu, (D.

Meclisi: 1/586; M. G. Konseyi : 1/580), sf.1.

74

Bu madde, Kanun hazırlanırken o esnada akla gelmeyen bir hususun ileride çı-

kabilmesi ihtimaline karşılık olarak konulmuştur . M.G. Konseyi B:173 14.10.1983

O.1.sf.520.