Previous Page  354 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 354 / 497 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (123)

Meltem Deniz GÜNER-ÖZBEK

353

ne henüz taraf olmayan bir devlet ile Montreal Sözleşmesine taraf olan

bir devlet arasındaki havayolu taşımaları ise Varşova Sözleşmesi –veya

değişikliklerine- tabi olmaya devam eder. Diğer bir ifadeyle Montreal

Sözleşmesinin yürürlüğe girmesine rağmen Montreal Sözleşmesine

taraf olan Devletler açısından dahi Montreal Sözleşmesine taraf olma-

yıp Varşova Sözleşmesine taraf olan devletlerle ilişkide Varşova Söz-

leşmesi uygulanmaya devam eder. Bu durum Varşova Sözleşmesine

taraf olan tüm Devletler Montreal Sözleşmesine taraf oluncaya –veya

Varşova Sözleşmesini feshedinceye- kadar devam edecektir. Yeryü-

zünde Varşova Sözleşmesine taraf hiçbir devlet kalmadığında Varşova

Sözleşmesi de uygulamadan kalkacaktır.

C. Usulüne Uygun Olarak Yürürlüğe Konulmuş Olan

Anlaşmaların Kanun Hükmünde Olması

TSHK’nın 106’ıncı ve 124’üncü maddelerindeki atıfları Montreal

Sözleşmesine yapılmış olarak kabul eden bazı yazarlar bu görüşleri-

ni Anayasanın 90’ıncı maddesine dayandırmaktadırlar.

76

Bu maddeye

göre “Usulüne göre yürürlüğe konulmuş Milletlerarası Andlaşmalar

kanun hükmündedir.” Bu hüküm yasal düzenlemeler arasındaki hi-

yerarşiyi göstermekte ve uluslararası sözleşmeleri de kanunla bir tut-

maktadır. Buna göre Varşova Sözleşmesi de halen yürürlükte olduğu

için kanun hükmündedir.

Bundan başka hemMontreal Sözleşmesi hem de Varşova Sözleşme-

si havayoluyla yapılan

uluslararası

taşımaları düzenlemektedir. Varşova

Sözleşmesi ve onu tadil eden protokoller uluslararası taşımaları düzen-

lemektedir ve uluslararası taşımanın ne olduğu sözleşmede belirtilmiş-

tir. Bu hükümler yurt içinde havayoluyla yapılan taşımalara doğrudan

uygulanamaz. Kanun Koyucumuz, pek çok devletin Kanun Koyucu-

sunun yaptığı gibi, yurt içinde havayoluyla yapılan taşımaları düzen-

lerken bir örnekliği sağlamak üzere tercihini o tarihte yürürlükte olan

uluslararası sözleşmeyi iç hukukuna da almak yönünde kullanmıştır.

Başka bir tercih yaparak yurt içinde yapılan taşımaları farklı, örneğin

daha ağır koşullarla – her halde sınırsız sorumluluğun öngörüldüğü-

düzenlenmesi mümkün olabilirdi. Aynı şekilde Montreal Sözleşmesi

de havayoluyla yapılan

uluslararası

taşımaları kapsamaktadır.

76

Orbay-Ortaç, sf. 157,166.