Previous Page  345 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 345 / 497 Next Page
Page Background

Varşova ve Montreal Sözleşmelerinin Eş Zamanlı Uygulanması, Havayoluyla Yapılan ...

344

sözleşmesidir ve Varşova Sözleşmesinin uygulama alanına girer. Ka-

rarlaştırılan duraklama yerinin Varşova Sözleşmesine taraf bir ülkede

olması da gerekmez. Bu son halde gidiş dönüş taşıma sözleşmelerinde

gidilen ülkenin Varşova Sözleşmesine taraf olmaması halinde Varşova

Sözleşmesinin uygulanması temin edilmektedir.

60

Vurgulamak gere-

kir ki kalkış yerinin Varşova Sözleşmesine taraf bir devlette olması ge-

rekmektedir. Eğer kalkış yeri Varşova Sözleşmesine taraf bir devlette

değilse kararlaştırılan duraklama yeri Varşova Sözleşmesine taraf bir

devlette olsa bile böyle bir taşıma sözleşmesi Varşova Sözleşmesinin

uygulama alanına girmez.

61

Birden fazla duraklama yerinin olması

halinde de durum değişmez, uluslararası sözleşmenin niteliği kalkış

ve varış yerine göre tespit edilecektir.

C. Sözleşmesel Yaklaşım

Önemle belirtmek gerekir ki uluslararası taşıma olup olmadığının

belirlenmesinde fiilen uçağın kalkış ve varış yeri değil taşıma sözleş-

mesinde kararlaştırılan yer; yerler dikkate alınır. Sözleşmenin 1’inci

maddesinin 2’inci fıkrasında

“...taraflarca yapılan sözleşmeye göre…”

ifa-

desiyle uluslararası taşımalara ilişkin diğer uluslararası sözleşmelerde

olduğu gibi Varşova Sözleşmesinde de sözleşmesel yaklaşım (“contrac-

tual approach”)

62

benimsenmiştir. Bu prensibe göre dikkate alınan

söz-

leşmedir

. Taşıma sözleşmesi esas alındığı için, tek bir taşıma sözleşmesi

kapsamında aktarmalı yapılan taşımalarda ilk kalkış ve nihai varış

yeri Varşova Sözleşmesi ve tadillerinin uygulanıp uygulanmaması ko-

nusunda belirleyici olmaktadır.

2.

Montreal Sözleşmesine Göre Uluslararası Taşıma

Montreal Sözleşmesinin uygulama alanı başlıklı 1’inci maddesi

ve uluslararası taşımanın tanımlandığı aynı maddenin 2’inci fıkrası

60

Tompkins, sf.79; Message From the President, sf. X; Nicolas Mateesco Matte, Inter-

national Air Transport, Law of Transport, International Encyclopedia of Internati-

onal Law, C. XII B. 6, sf.27 vd. ; P.C. Haanappel, , The Law and Policy of Air Space

and Outer Space, A Comparative Approach, (Kluwer: 2003) sf. 79; Larsen, Paul/

Gillick/Sweeney, Joseph E. sf.314.

61

Tompkins, sf.80.

62

Francesco Berlingieri, “An Analysis of Two Recent Commentaries of the Rotter-

dam Rules”, Il Diritto Maritimo, Y.2012-I, sf.9-10,68; Raffeal Ilescas Ortiz, “What

Changes in International Transport Law after the Rotterdam Rules”, Unif. Law

Rev. Y. 2009, sf. 899.