Previous Page  358 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 358 / 497 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (123)

Meltem Deniz GÜNER-ÖZBEK

357

a. Sorumluluğun Niteliği Ve Sınırı

aa. Türk Sivil Havacılık Kanunu’nda

TSHK’nın 123’üncü maddesi uyarınca taşıyıcı, kendisinin ve

adamlarının zararı önlemek için gerekli olan bütün tedbirleri aldıkla-

rını veya bu tedbirleri alma olanağı bulunmadığını ispatlarsa sorum-

lu değildir. TSHK’da yer alan bu sorumluluğun niteliğinin bir kusur

sorumluluğu mu yoksa kusursuz sorumluluk mu olduğu tartışmalı

olmakla birlikte daha ziyade bir kusursuz sorumluluk hali olduğu ifa-

de edilmektedir ki biz de bu kanaatteyiz.

85

Bundan başka TSHK’nın

124’üncü maddesinde sorumluluğun sınırlandırılmasına ilişkin olarak

taşıyıcının sorumluluğunun sınırlandırılmasının, 12 Ekim 1929 tari-

hinde Varşova’da imzalanan ve Uluslararası Hava Taşımalarına İlişkin

Bazı Kuralların Birleştirilmesi Hakkında Sözleşme ve bu Sözleşmeyi

değiştiren Türkiye’nin katıldığı sözleşme ve protokollerin hükümleri-

ne göre tayin olunacağı belirtilmektedir. Varşova Sözleşmesinin Lahey

Protokolü’yle tadil edilmiş, Türkiye’nin de taraf olduğu, haline göre

ise ölüm ve yaralanma halinde taşıyıcının sorumluluğun sınırı 250.000

Frank’tır. Bu da yaklaşık 16.600 ABD Dolarına karşılık gelmektedir.

86

bb. Montreal Sözleşmesinde

aaa. 100.000 Özel Çekme Hakkına Kadar Olan Zararlar

Diğer taraftan Montreal Sözleşmesinde kusursuz sorumluluk

prensibi daha ağırlaştırılarak devam ettirilmiş ve fakat bu ağır so-

rumluluk hali için iki aşamalı bir sorumluluk öngörülmüştür. Buna

göre 100.000 ÖÇH’ye kadar olan ispatlanmış zararlar için müterafik

kusur hariç olmak üzere taşıyıcı sorumludur.

87

Taşıyıcının tek kurtu-

luş imkânı yolcunun veya yolcunun ölümü dolayısıyla zarar görenin

kusurudur. Bu sorumluluk oldukça katı bir kusursuz sorumluluk hali-

dir. Buna göre taşıyıcı mücbir sebep veya salt üçüncü şahısların fiilleri

dolayısıyla, örneğin olağanüstü bir doğa olayı veya bir terörist saldırı

veya uçağın bir askeri uçak zannedilerek hedef alınması vs. gibi hal-

lerde yolcunun ölümü veya yaralanması dolayısıyla meydana gelen

85

Ülgen, sf. 157; aksi görüşte Sözer, (Montreal Sözleşmesi), sf. 159.

86

Bozabalı Bozkurt, sf.165 vd.

87

Montreal Sözleşmesi m.21/1; Leon, sf.1172; Sözer, sf.170-171.